Sex, mens och onani en orenhet för den kristne?
17.10.2019
Hej! Jag är en troende kristen som skulle vilja få svar på några frågor av en präst, ungdomsledare eller annan passande.
I 3 Mosebokens 15:e kapitel får man läsa om lagen om orena flytningar. Verser som jag började fundera på är "Om en man har haft sädesavgång, skall han bada och är oren till kvällen." (3 Mos 15:16), "Om en man har samlag med en kvinna och får sädesuttömning, skall de bada och är orena till kvällen." (3 Mos 15:18) och "När en kvinna har menstruation och det kommer blod från hennes kropp, varar orenheten i sju dagar. Den som rör vid henne är oren till kvällen. Allt hon ligger på medan hon har sin menstruation blir orent, och allt hon sitter på blir orent." (3 Mos 15:19-20).
Jag undrar vad som menas med denna orenhet? Betyder det i praktiken att en kvinna som har mens inte skall gå i kyrkan eller delta i andra kristna evenemang under de dagar som hon blöder? Betyder det likaså att en man som onanerat under samma dag kan "förorena" med sin närvaro eller på något vis vanhelga heliga platser som gravgårdar tills nästa dag när han är ren? Kan ett par som älskat under samma dag inte läsa Bibeln utan att smutsa ner den? Och ifall onani medför orenhet, är handlingen då synd?
Jag frågar eftersom jag har läst dessa verser för länge sedan och märker att jag fortfarande grubblar på dem i dag. Jag är kille och kan erkänna att jag onanerar ibland under veckan. Jag låter bli att göra det under fredagar och lördagar, eftersom jag brukar delta i ungdomssamlingar på dessa dagars kvällar. På söndagar kan jag gå i kyrkan när det sker på morgonen, och jag inte ännu beslutat mig för om jag skall onanera i dag eller inte. Under de dagar som jag har onanerat törs jag inte läsa Bibeln och jag får ofta ångest ifall det börjar kännas som om jag vände mig bort ifrån Gud och fjärmade mig ifrån Honom.
Jag skulle vilja känna att jag är lika nära Gud också under de dagar som jag känner mig oren. Jag tackar så mycket för svar och önskar den som svarar Guds välsignelse!
En troende
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
22.10.2019
Hej, jag förstår att du funderar. T.o.m. Jesus själv tyckte att reglerna i Gamla testamentet var besvärliga. Han går emot dem många gånger. T.ex. säger han att "sabbaten är till för människan, inte människan för sabbaten". Det var oerhört radikalt. Han gick emot GT. Och då kvinnan med balsamflaskan gråter på hans fötter och torkar dom med sitt hår, begår de båda en dödssynd. Det var nämligen inte bara säd och mens som uppfattades orent utan även andra kroppsvätskor, såsom tårar. Alla utflöden rubbade i judendomen den kosmiska ordningen. Så, "orent" betyder inte smutsigt eg. utan starkt nog att rubba ordningen. Därför har man i judendomen badhus dit kvinnor går och bastar tillsammans efter mensen. Men nu är du ju en kristen kille. Och när det gäller kropp och snopp gick ju också aposteln Paulus emot judendomens viktigaste tradition för pojkar, nämligen omskärelsen. Paulus säger att det kvittar, för den riktiga omskärelsen är andlig. Att vara med eller utan förhud, spelar ingen roll för Gud. Så du kan nog lugnt lämna renhetsföreskrifterna i GT åt sitt öde. Det Nya testamentet säger med GT är att kroppen är Guds tempel, fin, värdefull och helig. Som kristen går det mycket bra att ära Gud som skapat din kropp med att använda den kärleksfullt. Att onanera är en fin självkärlek som hjälper dig att lära dig mer om din kropp. Det är hälsosamt och kan också ses som ett sätt att komma Gud nära, inget är mellan er, det blir ett möte med alla sinnen du är skapad med. Ära Gud med din kropp, älska den som dig själv och må bra med den. Någon gång har du en partner och då kommer du att ha glädje av den kännedom om dig själv du fått via självälskogen. Och din partner också.
Monika