Sex o sånt
15.09.2021
Hej. Jag är en flicka på 18 år och min nuvarande pojkvän funderar att om man kan få herpes om man använder eller inte använder kondom, så vad ska jag göra? För jag fick ju herpes från mitt 15 åriga ex och det är ju behandlat för länge sen då tillbaka jag fick herpes, så min nuvarande pojkvän funderar om herpes smittar om man använder kondom eller inte, hur fungerar det o hur ska jag förklara åt honom så att han förstår vad jag menar? M M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2021
Hej,
Herpes vid genitalområdet är ganska vanligt. Man antar att runt 20% av alla vuxna är bärare av herpesviruset - även om de sällan eller aldrig har symtom av det. Herpesviruset stannar kvar i kroppen även då man inte har symtom, så det finns inget sätt att "bota" det. Men det är omöjligt att säga om du kommer att få fler aktiva utbrott av det eller inte. Vissa får utbrott med jämna mellanrum - medan andra aldrig ens märker att de blivit smittade. Ofta är det första utbrottet det värsta, och efter det är de mindre besvärliga (om de alls upprepas).
Om man har ett aktivt utbrott (d.v.s. blåsor eller sprickor i huden) är det bäst att helt undvika att ha sex eftersom smittan överförs lättast då, men tyvärr kan man överföra smittan även om man inte har några besvär alls. (det är därför så många smittas - eftersom alla inte vet om att de ens har den) Kondomen är ett bra skydd, men inte ens kondomen ger ett 100% skydd eftersom den inte täcker hela det området där smittan kan överföras.
Så om du har tillfälliga sexpartners så rekommenderar jag att du använder kondom, men om du har en stadigvarande partner så får ni fundera över saken. Att ha herpes är i de flesta fallen inte så dramatiskt - även om det givetvis är otrevligt då man har ett utbrott. Har man planer på att sällskapa stadigt så kanske det är "värt det" att riskera att smittas om man inte vill fortsätta använda kondom.
Jag är ledsen, jag vet att det låter trist att det inte går att bota och att man alltid löper risk att smitta sin partner, men så vanligt som herpes är så löper man den risken med åtminstone en femtedel av befolkningen,  så om din pojkvän har haft sex med någon annan före dig finns ju risken att han också redan är bärare utan att veta om det.  Fundera över om ni vill använda kondom eller inte (om ni skyddar er på något annat sätt, t.ex. med p-piller). Försök att slappna av och inte låta det förstöra någonting.
Kram,
Tessi