Häpeä seksuaalisuudesta
12.09.2024
Miksi seksuaalisuuteen ja seksiin liittyy niin herkästi vahvoja häpeän tunteita? Nämä vaivaavat ainakin minua. Voiko lapsuudessa koetut asiat vaikuttaa koko elämän ajan? Muistan, kun lapsena koskettelin pippeliä potalla istuessani. Se tuntui hyvältä, mutta sitä kiellettiin tekemästä. Joitakin vuosia myöhemmin muistan, kun saunassa käynteihin alkoi liittyä häpeää. En voinut koskea pippeliin isän ja äidin nähden. Se jäi aina pesemättä. Häpesin pientä pippeliä kouluaikoina. Häpesin sitä vielä aikuisenakin, vaikka se ei edes ole pieni, vaan suomalaisille juuri keskimittainen. Itsetyydytys alkoi minulla vasta aikuisena. Se tuntui hyvältä, mutta jälkeenpäin tunsin tehneeni väärin. Vannoin aina lopettavani sen, mutta lankesin uudestaan ja uudestaan. Tätä jatkui vuosien ajan. Naisten kanssa en ole koskaan ollut sängyssä. Mielihaluja kyllä olisi, mutta en usko kenenkään voivan kiinnostua minusta. Monesti ajattelen, että parempi vain, kun en saa seksiä koskaan. En kuitenkaan saa sitä mielestäni, vaan painin näiden ajatusteni kanssa päivästä ja vuodesta toiseen. Ihan kuin en olisi yhtään kasvanut ja kehittynyt ihmisenä lainkaan. Miten se edes voi olla mahdollista? Luulisi tämän kaiken vieneen minulta kiinnostuksen seksiin kokonaan. Kumma kyllä näin ei tosiaankaan ole käynyt. Ajattelen lähes päivittäin millaista olisi olla yhdynnässä, miltä naisen pimppi maistuisi ja miltä tuntuisi jos saisin suuseksiä. Silloin tällöin yöllä saan siemensyöksyn nukkuessani. Märistä housuistakaan en näköjään pääse eroon. Monesti olen miettinyt, onko tämä kaikki seurausta lapsuuden asioista. Lyötiinkö elämälleni suuntaviivat jo silloin niin vahvasti, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta pystyä muuttamaan suuntaa.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi svarar
19.09.2024
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Aivan ensiksi haluan sanoa, että sinulla on mahdollisuus muuttaa suuntaa. Puet rohkeasti sanoiksi asioita, joista useimmat vaikenevat, ja luulet ehkä sen vuoksi olevasi yksin näiden asioiden kanssa. Sitä et kuitenkaan ole, vaan seksuaalisuuteen liittyvä häpeä on hyvin yleistä. Olemme kasvaneet kulttuurissa, jossa seksistä ja seksuaalisuudesta on ollut vaikea puhua. Seksiä pidetään hyvin henkilökohtaisena asiana, ja puhuminen voi tuntua liian paljastavalta. Asenteisiin ovat vaikuttaneet myös uskonnot sekä muut siveyteen liittyvät uskomukset. Seksiä on pidetty sopimattomana ja nuorelle turmiollisena asiana, joka kuuluu vain avioliittoon vihityn naisen ja miehen välille. Vaikka nämä ajatukset tuntuvat vanhanaikaisilta, ulottuvat niiden vaikutukset myös tähän päivään.
Vanhempasi ovat toimineet omaksumiensa normien mukaisesti, he eivät ehkä tienneet asiasta niin paljon kuin nyt tiedetään. Heillä ei ehkä myöskään ole ollut kykyä keskustella asioista kanssasi, mikä puolestaan saattaa johtua siitä, etteivät he itse ole saaneet valistusta omilta vanhemmiltaan. Nyt tunnustetaan jo melko laajalti, että ihminen on seksuaalinen olento ja että hänen seksuaalisuuttaan tulee kannustaa ja rohkaista. Seksi ja seksuaalisuus on voimavara, joka oikein käytettynä tuo elämään uutta virtaa ja uusia ihania asioita. Ilman seksiä ei olisi elämää, joten kenenkään ei tarvitsisi tuntea häpeää omasta seksuaalisuudestaan, Tämä näkemys on saamassa jalansijaa, mutta se ei vielä näy läheskään kaikkialla. Ja vaikka ihmiset olisivatkin tätä mieltä, monien on edelleen vaikea puhua seksistä, koska he tuntevat häpeää.
Itsetyydytys oli aikaisemmin paheksuttavaa, mutta nykyisessä seksuaalikasvatuksessa se on täysin normaalia, ja jopa suotavaa, kunhan sen säästää tilanteisiin, jolloin voi olla omissa oloissaan. Itsetyydytys on hyvä keino tutustua omaan kehoonsa ja siihen, mistä itse pitää. Lisäksi se vapauttaa kehossa hyvänolonhormoneja, jotka auttavat rentoutumaan. Syyllisyys, jota siitä olet tuntenut, on aiheetonta, ja juontaa muiden reaktioista. Itsetyydytys on itse asiassa keino hoitaa omaa seksuaaliterveyttään, koska nykyään tiedetään orgasmien myönteiset terveysvaikutukset. Jos kumppania ei ole, itsetyydytys on hyvä vaihtoehto.
Seksuaalikasvatuksessa puhutaan paljon myös omista ja toisen rajoista ja suostumuksen tärkeydestä, ja tämä kaikki perustuu viestintään. Seksikumppaneiden on tärkeää pystyä puhumaan asioista ennen ja jälkeen seksin, ja myös sen aikana. Puhumalla voi myös hälventää häpeän tunnetta.
Sinulla ei ole mitään aihetta häpeään. Tunteesi on todellinen, mutta tilanteesi ei ole sellainen, jota pitäisi hävetä. Kirjoittamasi perusteella olet aivan normaali nuori mies, joka kaipaa kumppania. Ajatuksesi siitä, ettei kukaan voisi kiinnostua sinusta, saattaa olla mielesi keksimä uskomus, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tutustuminen voi olla helpompaa, jos sitä ei tee niin sanotusti seksi edellä, vaan pyrkii ensin tutustumaan toisen persoonaan ja elämään. Seksi tulee sitten ehkä luontevastikin, jos on tullakseen. Kaikki nuo asiat, joista kerrot haaveilevasi, toteutuvat varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Häpeä istuu lujassa, mutta on mahdollista purkaa. Olet jo päässyt hyvään alkuun, koska ensimmäinen askel on häpeän tiedostaminen. Toinen askel on se, että hyväksyt häpeän: vaikka tunne on epämiellyttävä, niin se saa olla ja se on ihan normaalia. Häpeästä kannattaa myös puhua toisten ihmisten kanssa. Silloin huomaa, että kaikki me häpeämme, vaikkakin eri asioita, ja kokemuksen jakaminen pienentää omaa kuormaa huomattavasti. Häpeään voi myös suhtautua huumorilla, se korostaa sitä, että häpeä on inhimillinen tunne. Kannattaa myös kerätä positiivisia kokemuksia, pieniäkin, ja kiinnittää niihin huomiota, jolloin ne kertautuvat ja auttavat sinua eteenpäin.
Yksi hyvä keino keventää mieltä on ottaa yhteyttä esimerkiksi nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin https://mielen.fi/sekasin-chat/  jossa asioista voi keskustella täysin nimettömästi. Pelkkä asioista kertominen voi keventää häpeän tunnetta, ja voit saada keskustelusta uusia ajatuksia. Halutessasi voit hakeutua myös esimerkiksi seksuaaliterapiaan, jossa asiaa puretaan keskustelemalla.
Toivottavasti pääset pian purkamaan mieltäsi ja sitä kautta myös häpeän tunnetta.
Hyvää syksyä sinulle!