Heittäytyminen nautintoon ja kontrollista luopuminen
02.01.2025
Haluaisin saada lisää tietoa erään toisen kysyjän esittämään kysymykseen ja siihen annettuun vastaukseen, joka liittyy moninkertaisen orgasmin saamiseen. Mitä tarkoittaa, että pitäisi uskaltaa heittäytyä estoitta hetkeen ja omaan nautintoon? Eivätkö kaikki seksiä harrastavat uskalla antautua nautinnolle? Mitä se kontrollista irti päästäminen puolestaan tarkoittaa, ja onko se jotakin, joka tehdään jollakin tietyllä tavalla? Mitä ihmiselle (varsinkin naiselle) voi tapahtua seksin aikana, jos hän luopuu kontrollista? Onko kontrollin menettäminen avain suurempaan seksuaaliseen nautintoon, joka jäisi saavuttamatta, ellei syystä tai toisesta pysty menettämään kontrollia? Jenna-Sofia
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
06.01.2025
Hei ja kiitos kysymyksistäsi!
Kiva, että haluat ja uskallat ottaa selvää asioista, jotka jäävät sinua askarruttamaan tai tuntuvat epäselviltä! Viittaamassasi vastauksessa olen tarkoittanut kontrollista irti päästämisellä sitä, että ihminen uskaltautuisi tarrautumaan kiinni käsillä olevaan hetkeen arkisiin ajatuksiin tarrautumisen sijaan (esim. kauppalistan miettiminen, tekemättömien askareiden stressaaminen, huomisestä työpäivästä ahdistuminen jne).
Toisin sanoen olen käyttänyt kontrollisanaa kuvaamaan tietynkaltaista itsehillintää ja hallintaa, jolla on toki tärkeä paikkansa meidän ihmisten elämässä. Mikäli seksissä pyrkii koko ajan itsehillintään ja itsekontrolliin ja on liian tietoinen itsestään, kehostaan, omista ääntelyistään, kehonsa liikkeistä jne, voi se vaikuttaa seksielämään heikentävästi – ellei tämänkaltainen kontrolli ole juuri sitä, mistä ihminen syttyy ja mikä häntä kiehtoo ja kiihottaa.
Tällä puolestaan tarkoitan sitä, että oman kehon tunteminen ja tietoisuus omasta kehosta sekä siitä mistä se syttyy, mistä se tykkää, millaista kosketusta se tarvitsee ja mistä jne, on toki ensisijaisen tärkeää ja voi auttaa tyydyttävään seksielämään.
Kontrolli voi esiintyä seksissä myös leikkinä, josta toki täytyy sopia etukäteen osapuolten kesken. Silloin seksikumppanit voivat leikkiä valtaleikkejä eli seksileikkejä, joihin voi liittyä valta-asetelmina esimerkiksi alistamista ja alistumista. Sovituissa valtasuhdeleikeissä voi olla kyse kontrollista irti päästämisestä. Valtasuhteilla leikkiminen on siis roolileikkiä ja vaatii paljon luottamusta, toimivaa kommunikaatiota, selkeät rajat (turvasanat), enkä voi alleviivata suostumuksen tärkeyttä (joka on tärkeä kaikessa seksissä!)
Joskus seksiin heittäytyminen voi olla vaikeaa, monista syistä. Joskus vaikeudeksi voi nosta esim. liiallinen itsetietoisuus omasta kehosta, joka ilmenee siten, että miettii seksin aikana koko ajan sitä, miltä oma keho mahtaa näyttää, haista, tuntua jne. Mikäli oma pää keskittyy jatkuvasti tämänkaltaisiin stressaaviin ajatuksiin, voi kyse olla mahdollisesti hetkeä ja omaa nautintoa heikentävästä itsetietoisuudesta.
Estoitta hetkeen ja omaan nautintoon heittäytymistä voi siis kuvata läsnäolona hetkessä ja omassa kehossa. Se taas ei ole nykyihmiselle hektisessä elämänmenossa läpihuutojuttu tai aina niin helppoa, sillä aivot (joka on jokaisen ihmisen suurin sukuelin, sillä himo, halu jne syntyy aivoissa!)  eivät aina halua sammuttaa arkisia surinoitaan siten, että himo, halu ja seksuaalinen kiinnostus saisivat ottaa aivoista tilaa.
Kontrollista irti päästäminen on myös sitä, että ei yritä ohjata, pakottaa tai manipuloida hetkeä tiettyyn suuntaan vaan uskaltaa nimenomaisesti heittäytyä hetkeen. On hyvä päästää odotuksista irti: jo pelkästään ajatus siitä, että seksin pitäisi huipentua orgasmiin, jota seksin aikana jahdataan, voi tuoda kontrollin ja paineen tunnetta.
Sen sijaan aistituntemuksiin keskittyminen (mitä näkee, miltä tuntuu, mitä kuulee, mitä kokee, mitä maistaa jne) auttaa itsessään ja maadoittumaan tiukasti käsillä olevaan hetkeen ja auttaa kontrollista irti päästämisessä. ”Kontrollista irti päästäminen” ei ole lainkaan välttämätöntä nautinnolliselle seksielämälle!
Seksi, sen tuoma nautinto tai mitä se kullekin ihmiselle merkitsee, riippuu täysin ihmisestä. Lisäksi sama ihminen voi kokea seksuaalisuutensa hyvin eri tavoin erilaisissa elämänvaiheissaan. Se, että ihminen voi jossakin ihmissuhteessaan kokea esim. epävarmuutta suhteessa itseensä tai toiseen, voi heijastua seksielämän nautinnollisuuteen. Sama ihminen voi kuitenkin toisessa hetkessä, epävarmuudet voitettuaan tai toisessa elämäntilanteessa kyetä kokemaan suurta seksuaalista nautintoa. Seksissä ei myöskään tarvitse aina havitella jotakin elämää suurempaa, järisyttävää multiorgasmia. Seksi voi olla hyvää ilman niitäkin!
Itse asiassa seksi voi olla hyvin tärkeää ja nautinnollista, vaikka se ei johtaisi yhden yhteenkään orgasmiin tai värisyttäviin kehollisiin tuntemuksiin. Seksi on paljon muutakin kuin oma nautinto: se on lähellä olemista, intiimin hetken jakamista, jonka kautta voi osoittaa, ilmentää ja vastaanottaa rakkautta ja muita tunteita ja tuntemuksia.
Terkuin Stinke