Huomaamaton puristus
09.02.2023
Olen ollut muutaman kerran yhdynnässä poikaystäväni kanssa. Hän on sanonut sen olleen ihanan tuntuista. Minustakin on tuntunut hyvältä. Olemme silti kokeneet sen eri tavalla. Poikaystävän mielestä parasta on ollut, kun olen puristanut alapäälläni hänen pippeliä. Itse en ole huomannut mitenkään puristaneeni pippeliä. Minusta pippeli on vaan liikkunut sisälläni. Olenko voinut huomaamattani puristaa pippeliä? Heidi
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mukava kuulla, että olet sellaisessa parisuhteessa, jossa te molemmat olette nauttineet toisistanne ja seksuaalisuudestanne. Me ihmiset olemme erilaisia yksilöitä ja samoin kuin elämässä yleensäkin, myös seksissä koemme asiat usein eri tavoin. Kullakin meistä on oma kokemusmaailmamme eikä kukaan toinen voi koskaan kokea edes samaa tilannetta täysin samalla tavoin kuin me itse. Kokemuksiimme vaikuttavat monenlaiset eri asiat, kuten oma historiamme, katsontatapamme, mutta myös mm. aistimaailmamme.
Kuvaamassasi tilanteessa olette jakaneet kauniin ja merkityksellisen hetken toistenne kanssa. Kuitenkin on otettava huomioon myös anatomiset seikat; sinulla on emätin, jossa poikaystäväsi siitin on liikkunut. Jo nämä anatomiset seikat vaikuttavat varmasti siihen, että kokemuksenne eroavat toisistaan.
Kerroit, että poikaystäväsi mielestä parhaalta tilanteessa on tuntunut se, kun olet puristanut hänen pippeliään alapäälläsi. Nyt pohdin oletko voinut huomaamattasi puristaa pippeliä?
Tämä on täysin mahdollista. Pelkästään se, että penis asetetaan emättimen sisään, voi tuntua miehen peniksessä puristavalta. Tämä on täysin normaalia ja tällöin sinä et välttämättä ole edes puristanut tietoisesti penistä mitenkään. Naisilla (sekä miehillä) on  kuitenkin myös mm. lantionpohjalihakset, joita joskus kutsutaan myös seksilihaksiksi, vaikka oikeasti lantionpohjalihaksilla on todella tärkeä rooli meidän yleiselle terveydellemme, ei pelkästään seksille. Lihakset sijaitsevat lantion alueella, emättimen sekä virtsarakon ympärillä. Niillä on paljon tekemistä mm. ryhtimme kanssa ja hyvät lihakset ehkäisevät mm.virtsankarkailua, mutta mikäli lihakset ovat kunnossa, sitä tyydyttävämpää yleensä myös seksielämämme on.
Näitä lihaksia voit jännittää myös tietoisesti mm. seksin aikana, joka voi tuoda puristuksen tunteen sekä sinulle, että partnerillesi. Mikäli nainen saa orgasmin, saattavat nämä samaiset lihakset supistella itsekseen. Myös tämä voi tuntua puristukselta peniksessä. Voi olla, että olet huomaamattasi tullut käyttäneeksi myös lantionpohjalihaksiasi seksin aikana. Tämä ei kuitenkaan ole millään tavoin vaarallista. Voit myös kokeilla itse tietoisesti seksin aikana löytää lantionpohjalihaksesi, jos haluat koettaa puristusta. Helpoiten löydät oikeat lihakset pissalla istuessasi: koeta pysäyttää virtsasuihku kesken kaiken. Tämä pysäytys tapahtuu lantionpohjalihaksistolla. Kun olet löytänyt oikean lihaksiston, voit koettaa samaa puristustekniikkaa myös seksin aikana. Älä kuitenkaan toista tätä harjoitusta muuten vain tai usein virtsatessa.
Terv. Stinke