Kärsimyksestä ja häpeästä
08.02.2025
Olen 29-vuotias jehovantodistaja nainen. En ole koskaan seurustellut. Olen pitänyt jakaa tietoa jehovasta ja asun nyt toisen todistajanaisen kanssa yhdessä. Meillä ei saa seurustella miehen kanssa jos se ei olisi naimisiin johtavaa. Seurakunnassamme ei ole tällaisia miehiä, vapaita. Kauan sitten kuulin jotakin naisten masturboinnista ja sitä pidetään syntinä. Vanhimmat saattavat kutsua myös "kuulusteluihin" toisten vääristä seurusteluaiheista. Nyt kuitenkin aina kun olen menossa suihkuun vilkaisen peilistä pimppiäni joka näyttää lähes viivalta ja siinä on vähän karvaa. Minua hävettää, mutta haluaisin kosketella pimppiäni. En kehtaa sitä tehdä. Pelkään kiinnijäämistä ja jopa tällaista "kuulustelua".Tämä aiheuttaa minulle kärsimystä ja häpeäntunnetta. Tuntuu, että en kerta kaikkiaan pysty olemaan enää ehjä ellen voi koskettaa pimppiäni. Onko tällainen normaalia,että tunnen kärsimystä tästä asiasta? Olen hermostunut jopa itkuinen. Olen aika läheinen isäni kanssa ja hän ei ole enää todistaja. Hänestä tarvitsisin miehen. Olen joutunut puhumaan isälleni ns. naisten kuukautiskivuista. Isäni on huolissaan, että jotakin on sydämelläni. Hän on lähdössä matkalle kahdeksi viikoksi. Voisinko puhua isälleni että minulla ei koskaan ole ollut poikaystävää ja en milloinkaan ole masturboinut?Olen ainoastaan pyyhkinyt pimppini ja käyttänyt siteitä. Olen kuitenkin aika kaunis nainen ja kunnollisen miehen tarpeessa. Onnistuisiko masturbointi turvallisesti esimerkiksi vessan pytyllä istuessa pissalla pimpin pyyhkimisen jälkeen? Olen jo 29 ja tämä sattuu minua paljon etten koskaan ole voinut pimppiäni koskettaa. Pelkään jos jätän seurakuntamme, kun siellä ei ole vapaita miehiä, niin minua aletaan karttaa. Kiitos paljon vastauksista. Voisinko kertoa naisen ongelmista isälleni?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
07.03.2025
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Olen todella pahoillani, että olet joutunut odottamaan kohtuullista aikaa kauemmin; lähetimme viestisi kohdennetusti asiantuntijalle, mutta hän ei pystynytkään tällä erää vastaamaan.
Vastaan nyt itse, vaikka en ole jehovantodistaja. Minulla on kuitenkin paljon tietämystä erilaisista uskonlahkoista, - sekä liikkeistä Suomen sisällä. Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua.
Hyvin monessa uskonnossa (mukaan luettuna Jehovan todistajat), seksiin suhtaudutaan kuvauksesi kaltaisesti eli hyvin vakavasti asiana, joka kuuluu ainoastaan avioliittoon. Naimattomien välinen seksi tai seksuaaliset teot nähdään epäpuhtaana haureutena, jota kuuluu vältellä.
En ole erityisesti paneutunut Jehovan todistajien käytäntöihin, joten en ole tietoinen ”kuulusteluista”, joita sanojesi mukaan harjoitetaan. Tämä kuulostaa kuitenkin hyvin samankaltaiselta kuin esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten piirissä 70-luvulla pidetyt hoitokokoukset, joiden tarkoitus oli ”suojella ja varjella” jäseniensä uskoa ja kaitsea heitä ”oikealle polulle.”
Itse olen siinä käsityksessä, että tämän kaltaisten hoitokokousten on ajateltu noudattavan Raamatun oppeja siinä, että Raamatussa opetetaan ottamaan asia puheeksi kahden kesken ihmisen kanssa, joka on tehnyt syntiä. Mikäli syntiin langennut ihminen ei kuule häntä puhuttavaa ihmistä, tulee häntä Raamatun oppien mukaisesti puhutella pienellä porukalla. Mikäli tämä ei auta, tulee henkilöä puhutella seurakunnan kanssa. Mikäli henkilö edelleen päättää olla kuuntelematta, tulee häneen suhtautua kuin pakanaan.
Tämänkaltainen ”kuulusteleminen” on kuitenkin minun näkökulmastani katsoen yksilön kontrollointia sekä hengellistä väkivaltaa. Tähän on havahduttu myös erinäisten uskonlahkojen, kuten em. Vanhoillislestadiolaisuuden sisällä: he ovat jälkikäteen pahoitelleet hoitokokouksia, sekä pitäneet niitä valitettavina.
Nähdäkseni on eri asia olla ystävänä ja läheisenä huolissaan toisen voinnista tai uskon tilasta, kuin verhota huoli kontrolliin ja ulkopuoliseen kuriin:
Kurin pitämisen tarkoitus on mahdollisesti suojata yhteisöä hairahtumasta, mutta onko se enää puhdasta uskoa, jos ihminen pakotetaan uskomaan tai pelon kautta laitetaan uskomaan? Kurittaako uskova ihminen toista ihmistä henkisesti? Onko hänellä siihen valtuuksia? Onko ihmisellä lupa tuomita toinen ihminen, eikö se ole Jumalan tehtävä? Nämä ovat ajatuksia, joita itselläni asiasta herää.
Läntisessä maailmassa nykyaikana ajatellaan seksuaalisuudesta ja kehollisuudesta hyvin eri tavalla kuin yhteisössä, jossa elät. Esimerkiksi masturbointi nähdään terveellisenä asiana; nautintoa tuottavana ja turvallisena tapana rentoutua ja tuottaa itselleen nautintoa. Masturbointi tapahtuu oman itsensä kanssa: miksi sinulla ei olisi oikeutta omaan kehoosi? Miksi sinulla ei olisi lupa nauttia itse itsestäsi?
Koska en ole Jehovan todistaja, uskallan sanoa sinulle, että masturbointi ei ole syntiä. Sinun ei tarvitse kokea häpeää siitä, että haluat tutustua omaan kehoosi.
On kuitenkin hyvin ymmärrettävää, että koet häpeää, kärsimystä ja syyllisyyttä. Seksuaalista puhtautta & koskemattomuutta korostava uskonnollisuus on ristiriidassa ihmisen luontaisten tunteiden ja tarpeiden kanssa, mikä saa ihmisen kokemaan häpeää ja kelvottomuutta itsestään. Ihminen syyllistyy (ja häntä syyllistetään!) omasta seksuaalisuudestaan. Uskon, että tästä on kohdallasi kyse. Mikäli olisit kasvanut seksuaalisuuteen luonnollisemmin suhtautuvassa ympäristössä, et luultavimmin kokisi tällaista häpeää tai kärsimystä näistä asioista. On hyvin ymmärrettävää kokea kärsimystä siitä, että koet kehosi vieraaksi, ts. kehossasi on osia, joihin et saa koskea tai joiden olemassaolon yrität kieltää.
Uskon tulisi olla henkilökohtainen asia ja valinta. Valitettavasti, kuten tekstistäkin kuultaa, on usko usein yhteisön asia; pelko ulkopuolelle sulkemisesta voi saada ihmisen jäämään sellaiseenkin yhteisöön, jonka kanssa ihminen ei jaa enää samaa ajatusmaailmaa tai arvoja. Kehotan sinua nyt pohtimaan itse omaa suhtautumistasi uskoon. Uskotko sinä Jehovaan ja hänen oppeihinsa? Haluatko elää hänen oppiensa mukaan? Haluatko kilvoitella tässä uskossa?
Omien ajatusten kuuleminen voi olla vaikeaa, mikäli ajatukset esimerkiksi siitä, kuinka elämää tulisi elää, on juurrutettu päähän jo pienestä pitäen. Olen nuorisotiedottaja, joten en voi tehdä päätöstä puolestasi siitä, tulisiko sinun uskoa tai ei, tai mikä on oikea tapa elää. Kirjoituksesi perusteella minulla herää kuitenkin huoli sinusta ja voinnistasi; et kuulosta siltä, että voit hyvin. Kannustan sinua hakemaan keskusteluapua. Esimerkiksi kirkot tarjoavat keskusteluapua ilmaiseksi, ja heillä on myös teologista näkemystä. Myös heillä on täysin vaitiolovelvollisuus, joten sinun ei tarvitse pelätä, että he lavertelisivat asioistasi yhteisöllesi.
Sinun isälläsi saa olla mielipiteitä siitä, että tarvitsisit aviomiehen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asia on totta. Sinä olet aikuinen nainen ja naimisiinmeno tai miehen hankkiminen tulisi olla sinun päätöksesi, ja tapahtua sinun tarpeestasi tai rakkauden tunteestasi. Mikäli haluat pysyä yhteisössäsi, kehotan sinua vierailemaan muissa seurakunnissa. Ehkä muista seurakunnista löytyy myös vapaita miehiä, joista joku voisi olla mahdollinen kumppanisi.
Pohdit sitä, voisitko puhua isällesi intiimeistä asioistasi, kuten kuukautisista tai masturboimisesta. En tunne isääsi tai sinua, enkä tiedä keskinäisestä suhteestanne eli siitä, millainen keskustelukulttuuri välillänne vallitsee. Yleensä kuitenkin esimerkiksi intiimielämään kuuluvat asiat eivät kuulu asioihin, joita vanhempien kanssa jaetaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niistä voisi keskustella, mikäli kummastakaan aihe ei tunnu kiusalliselta. Ehkä sinuna turvautuisin isääsi kuitenkin ennemmin uskon asioihin liittyvissä pohdinnoissa. Kuten itse mainitsit, isäsi on irtautunut yhteisöstä. Hänen kanssaan voisit ehkä keskustella uskosta ja niistä asioista. Intiimimmät asiat jakaisin ehkä esimerkiksi kämppiksen, ystävän tai vaikka keskusteluavun kanssa.
Kysymykseesi siitä, onnistuisiko masturbointi turvallisesti esimerkiksi vessan pytyllä istuessa pissalla pimpin pyyhkimisen jälkeen, vastaus on kyllä. Kyseinen tilanne kuulostaa täysin turvalliselta.
Yst.terv. Stinke