Kiihottuneena oleminen
28.05.2024
Onko pojalle mitään hyötyä seksuaalisesta kiihottumisesta, kun ei ole mahdollisuutta kumppanin puutteen takia päästä harrastamaan seksiä? Olisi helpompi olla, kun ei tulisi erektioita, eivätkä ajatukset harhautuisi seksiin. Ajattelenko väärin, kun koen tilanteen rasittavana ja turhauttavana, kun en uskalla edes yrittää lähestyä tyttöjä, mutta hormonit hyrräävät ihan liian villisti.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
30.05.2024
Heippa ja kiitos kysymyksestäsi!
Ajatuksissasi tai turhautumisen tunteissasi ei ole mitään väärää, nehän ovat sinun tunteitasi, eivätkä satuta ketään! Turhautumisesi kertonee siitä, että kroppasi oma elämä hormoneineen elää ristiriidassa elämäntilanteesi ja toiveidesi kanssa eli sen, että elelet sinkkuna eikä sinulla kertomasi mukaan ole seksikumppania.
Kertomasi perusteella vaikuttaa, että kehosi elää iällesi tyypillistä hormonimyrskyä, jolloin kimmoke seksuaalisiin ajatuksiin saattaa syttyä pienimmistäkin asioista. Ihmisyyteen kuuluu seksuaalisuus; ihmiset syntyvät seksuaalisina. Seksuaalisuudella ei tarkoiteta seksiä, vaan seksuaalisuus on jotakin, joka sisältää mm. meidän kehityksemme seksuaalisesti ja mm. sukupuoli-identiteettimme. Seksuaalisuus ei vaadi seksin harrastamista, vaan sitä voi ilmentää persoonamme osana esimerkiksi tunteissa ja kehossa.
Olisi hyvä, että pystyisit säilyttämään arvostavan ja myönteisen suhtautumisen omaa seksuaalisuuttasi kohtaan, jotta seksuaalisuus voi toimia sinulla voimaa antavana asiana ja seksuaalinen minäkuvasi muodostuisi hyväksi. Älä siis soimaa kehoasi!
Luonnollisesti voi olla turhauttavaa, jos keho ei tottele järkeä ja haluaa omia asioitaan, kuten seksiä. Hyvin moni seksiä kaipaava elelee kuitenkin ilman fyysistä kosketusta, esimerkiksi kumppanin puutteen tai kumppanin sairauden vuoksi.
Sooloseksikin on kuitenkin seksiä, ja se on luonnollinen ja turvallinen tapa harrastaa seksiä. Itsensä kanssa harrastetulla seksillä on samankaltaisia vaikutuksia kuin toisen ihmisen kanssa harrastetulla seksillä! Itsetyydytyksellä on rentouttava, stressin säätelyä ja unta helpottava vaikutus. Toistuvat ejakulaatiot voivat olla hyödyllisiä, sillä niillä voi olla eturauhassyöpää vähentävä vaikutus.
Sooloseksin tarkoitus on nauttia ja tuottaa itselleen mielihyvää. Jos haluat ajatella hyötyjen kautta, niin sillä voi olla positiivisia vaikutuksia muistiin, kipukynnyksen nostoon ja kivun vaimenemiseen, verenpaineeseen (laskee verenpainetta), sydämen voimistumiseen, unen laadun paranemiseen ja onhan sooloseksikin liikuntaa! Sooloseksillä on yhteyksiä myös vastustuskyvyn paranemiseen. Sooloseksin avulla voit myös oppia tuntemaan kehosi paremmin. Sooloseksinkin tulisi olla hauskaa ja sellaista, että haluat sitä harrastaa. Mikäli tarve itsetyydytykselle muodostuu pakonomaiseksi, vie liikaa aikaa arjesta tai alkaa hallita liian paljon ajatuksia, on se mahdollisesti muodostunut riippuvuudeksi. Siihen on saatavissa apua.
Terkuin Stinke