Miehen kanssa elämässä eteenpäin
10.01.2025
Olen 26-vuotias nainen ja en ole koskaan seurustellut. Miehiä perheessäni ei ollut ja miehet ovat jääneet jotenkin vieraiksi. Olen ollut paljon äitini ja siskoni kanssa. Olen valmistunut koulusta, työssä ja haluaisin elämäni muuttuvan. Huomaan, että nyt miehet viehättävät minua. Kesällä ainakin heidän lihaksikkaita pohkeita on mukava katsella. Varsinainen valaistumiseni miehen lähei-syyden kaipuuteen tapahtui viime kesänä, kun istuin linja-autossa ja minulla oli hame. Huomasin, että noin 30 v mies oli katso-nut hameeni alle. Koska pikkuhousuni oli ohuet, hän varmasti näki pimppini. Aluksi tämä nolotti, mutta se tuntui kuitenkin hyvältä. Heräsin ajattelemaan, että olen nainen ja minulla on rinnat sekä pimppi. Niiden tarkoitus on kuitenkin, että olisin miehen kanssa lähellä ja yhdynnässä. Itse haluaisin vanhemman miehen ja ilmeisesti mitään noloutta miehen kanssa yhdessä olemiseen tarvitse tuntea? Tarkoitan meidän tyttöjen hihittelyä kuka pitää kenestäkin; ala-astetouhua. Tuskin minun tarvitsee kysyä siihen keneltäkään lupaa. Tuntuu hullulta sanoa, mutta miehen sukupuolielin näyttää minusta hieman hassulta "lenkki-makkaralta". Asia nolottaa minua paljon kysyä, mutta jos olisin miehen vierellä ja mies tarjoisi minulle puhdasta penistä suuhun laitettavaksi tai haluaisin sitä jopa imeä tarvitseeko sitä hävetä?Voisiko kivesten ja penisten nuoleminen olla hyvä asia? Voi olla, että haluaisin, että mies nuolee pimpsaani. En tiedä. Miten ensimmäinen yhdyntä sattuisi mahdollisimman vähän? Tuntuu siltä, että en mene naisten kanssa enää asioissani eteenpäin. Siskollani on akne eikä hän päässyt yliopistoon. Olen näitä hänen asioita nyt puolitoista vuotta kuunnellut ja enempää en jaksa. Minullakin pitäisi olla oikeus omaan itsenäiseen elämään, jos saan miehen mitä rakastan. Loputtomasti ketään ei tarvitse varmaan kuunnella ja auttaa. Miehiin tutustuminen epävarmaa
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
16.01.2025
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Tekstisi sisälsi runsaasti asiaa, pohdintoja ja teemoja. Mikäli kuitenkin luin oikealla tavalla, niin tekstisi perusteella minulle syntyi käsitys siitä, että olet nyt herännyt omaan seksuaalisuuteesi. Selkeästi tämä herännäisyys hämmentää sinua ja herättää lisäkysymyksiä.
Ensinnä haluan kertoa, että seurustelulle ei ole takarajaa! Toisin sanoen ei ole olemassa jotakin ikää, jonka jälkeen seurustelua ei enää voisi aloittaa. Seurustelu itsessään ei ole nähdäkseni mikään itseisarvo tai asia, johon jokaisen tulisi pyrkiä. Seurustella kannattaa vasta sitten, kun kohtaa sellaisen ihmisen, jonka kanssa seurustelu tuntuu molemmista osapuolista hyvältä ja oikealta!
Kerrot tekstissäsi eläneesi ilmeisesti isättömänä, jolloin koet miesten jääneen vieraiksi. Onko sinulla ollut muita läheisiä ihmisiä elämässäsi, esimerkiksi isovanhempana isoisää, isäpuolta tai muuta henkilöä, jonka kautta olisit voinut saada miehen mallia? On kuitenkin hienoa kuulla, että olet ilmeisesti ollut siskosi ja äitisi kanssa läheinen.
On totta, että hyvällä isäsuhteella on merkitystä myös kuvaamillesi asioille. Tarkoitan tällä sitä, että hyvällä isäsuhteella on merkitystä tyttären tai pojan seksuaaliselle kehitykselle. Mikäli isä (tai vastaava) puuttuu elämästä (syystä tai toisesta), voi se vaikuttaa myös monin eri tavoin ihmisen elämässä ja näkyä mm. tunnepuolella. Mikäli koet isättömyyden vaikuttaneen sinuun, on hyvä pysähtyä niiden tunteiden äärelle. Mitä tunteita tunnet? Kaipuuta? Hylkäämistä?
Olet kertomasi mukaan pärjännyt selkeästi hienosti elämässäsi, jaksanut käydä koulua ja työtä. Nyt kuitenkin tunnistat halusi muutokseen. Tämä muutos sinussa on ilmeisesti halua tutustua omaan seksuaalisuuteesi, joka näkyy mm. heränneenä kiinnostuksena miehiä kohtaan. Kerrot tekstissäsi tilanteessa, jossa koit miehen tirkistelleen hameesi alle. Haluan kuitenkin sanoa, että minusta tuollainen tirkistely on lähtökohtaisesti arveluttavaa, ikävää ja vähintäänkin epäkohteliasta toimintaa. Muistathan, että sinulla on oikeus laittaa jalat yhteen ja vaihtaa paikkaa vastaavissa tilanteissa, mikäli sinulle tulee epämukava olo!
Pohdit sitä, tulisiko sinun kysyä lupaa olla miehen kanssa. Kysyä lupaa keneltä? Sinä olet aikuinen, 26-vuotias nainen, eikä sinun tarvitse kysyä lupaa kanssakäymiseen muilta kuin mieheltä, jonka kanssa haluat olla. Sinun ei tarvitse nolostella haluasi tai tarvetta olla miestä lähellä. Seksuaalisuus ja läheisyyden tarve ovat inhimillisiä tarpeita.
On hyvin tavallista viehättyä itseä vanhemmista miehistä. Syitä siihen voi olla monia; joitakin viehättää iän tuoma kokemus, älykkyys, varakkuus, vakaus, tasapainoisuus, itsevarmuus, karisma ja jotkut ajattelevat vanhemmista viehättymisen johtuvan kompleksisesta isäsuhteestaan. Oli niin tai näin, ikäsi puolesta olet aikuinen, joten voit deittailla vanhempia ihmisiä, mikäli se tuntuu sinusta hyvältä.
Se, nolostuttaako miehen kanssa oleminen, riippuu varmasti omasta häveliäisyydestä ja osittain toisesta ihmisestä, jonka kanssa on. Nolostuminen on varmasti vähäisempää ihmisen kanssa, jonka kanssa on turvallista ja hyvä olla. Nolostelussa ei sinänsä ole kuitenkaan mitään pahaa tai hävettävää, niin kuin ei ole myöskään halussa imeä penistä. Jotkut miehet pitävät siitä, että heidän kiveksiään tai penistään nuollaan. Mikäli penis on puhdas eikä seksitautien vaaraa ole (kondomi oikein käytettynä/seksitautien testaus), voi penistä ja kiveksiä nuolla, mikäli molemmat sitä haluavat.
Sinun ei tarvitse päättää vielä, haluatko vastaanottaa mieheltä suuseksiä. Muista, että sellainen ei ole pakollista; sitä, kuten mitään muutakaan seksuaalista ei ole pakko antaa tai vastaanottaa. Mikäli seksuaalisessa suhteessa ollessasi sinua alkaa kiehtoa asia, kuulostele itseäsi, tuntemuksiasi ja mikäli koet, että haluaisit saada suuseksiä, voit kommunikoida asiasta partnerillesi ja ehdottaa asiaa.
Kysyit ensimmäisestä yhdynnästä ja siitä, miten se sattuisi mahdollisimman vähän. Olen vastannut vastaavaan kysymykseen hiljattain, voit lukea tarkemman vastauksen kysymykseesi tästä.
On varmasti totta, että seksuaalisissa kokemuksissa et pääse haluamallasi tavoilla eteenpäin naisten kanssa, mikäli olet hetero. On kuitenkin tärkeää arvostaa läheisiään sekä vastavuoroista tukea, jota voitte toisillenne tarjota. Onkin hienoa, että olet jaksanut olla siskosi tukena. Akne ihosairautena voi olla vaikea ja sillä voi olla paljon sellaisiakin vaikutuksia elämään, joita ei aknea sairastamaton ihminen tulisi heti ajatelleeksi (esim. vaikutuksen itsetuntoon.) En kuitenkaan usko, että aknella on ollut mitään tekemistä yliopistoon pääsemisen kanssa. Antamasi tuki on varmasti ollut tärkeää siskollesi.
Mikäli koet, että vuorovaikutuksenne tai tuen antaminen on jatkuvasti yksipuolista ja alat väsyä, on sinulla oikeus ottaa omaa tilaa ja aikaa. Voisitko sanoa asiasta siskollesi? Tietääkö hän, että kaipaisit myös hänen tukeaan näissä asioissa? Muistathan myös, että sinulla on oikeus itsenäiseen elämään, vaikka et saisikaan miestä, jota rakastat, vaikka toki toivon, että saat rakastamasi miehen. Oikeus itsenäiseen elämään ei kuitenkaan miehen saamisesta riipu. Ajattelen myös, että tasapainoiseen elämään kuuluu myös muitakin ihmissuhteita kuin parisuhde. Parisuhteen saaminen ei siis poissulje läheistä ihmissuhdetta siskosi kanssa. Me ihmiset olemme joskus avun antajina tai avun tarvitsijoina tässä elämässä. Yrittäkäämme kannatella toisiamme. Siinä olet kuitenkin oikeassa, että auttaa ei voi, mikäli omat voimavarat ovat vähissä. Muista siis huolehtia itsestäsi!
Yt.
Stinke