Mitä saa tehdä muiden nähden?
27.02.2023
Missä menee sopivuuden raja julkisissa hellyydenosoituksissa? Näin kuinka yksi iso poika puristeli tyttöystäväänsä pyllystä oikein kunnolla iltapäivällä koulun käytävällä. Saako näin tehdä? Se näytti jo niin kiihkeältä, että luulin, että kohta he alkavat riisuutua.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
28.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Julkiset hellyydenosoitukset voivat joistakin tuntua luonnollisilta. Kädestä kiinni pitäminen, käsikkäin tai kaulakkain kulkeminen, halaaminen ja suukottelut julkisilla paikoilla viestittävät välittämistä ja voivat tuoda läheisyyden tunnetta pariskunnan välille. Julkisilla hellyydenosoituksilla voidaan myös viestiä toisille kanssaihmisille suhteen laadusta sekä siitä, että parin välillä vallitsee yhteys.
Meillä ihmisillä on erilaisia maailmankatsomuksia, uskontoja, tunnemaailmoja sekä muita asioita, jotka värittävät meidän katsontakantojamme mm. julkisia hellyydenosoituksia kohtaan. Jotkut ovat hyvinkin mutkattomia mitä tulee kosketukseen tai läheisyyden osoittamiseen, jotkut taas kiusaantuvat helposti ja tuntevat olonsa hyvinkin epämukavaksi joutuessaan todistamaan julkisia hellyydenosoituksia. Suoraa rajaa sopivuuden ja epäsopivan välille on kuitenkin melko vaikea vetää.
Laki suojaa meitä kaikkia mm. sukupuolisiveellisyttä loukkaavien asioiden näkemiseltä; kenenkään ei tarvitse altistua näkemään häiritseväää alastomuutta tai seksuaalissävytteisiä tekoja julkisesti ja ilman suostumusta. Seksuaalissävytteisistä teoista puhuttaessa puhutaan selkeästi ahdistavista teoista, kuten seksuaalisista akteista tai muusta räikeästä käyttäytymisestä. Pariskunnan väliset suukot ja suudelmat saattavat nolostuttaa kanssaihmisiä, mutta yleisesti ne ovat kuitenkin vain hellyydenosoituksia.
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että jokaisen meistä tulisi pyrkiä käyttäytymään julkisesti korrektisti siten, että kenelläkään ei tulisi epämukava tai ahdistava olo. Vaikka toisesta kovasti pitäisikin tai toiseen olisikin aivan hulluna rakkaudesta, on hyvä kuitenkin muistaa, että julkinen tila kuuluu kaikille; toisen liiallinen hiplaaminen, pitkälle menevät kielisuudelmat tai liian pitkälle menevät kosketukset on hyvä suosiolla jättää kotiin tai paikkaan, mihin ihmisten katseet eivät ylety. Kuvaamasi kaltainen tilanne on selkeästi saanut sinut kiusaantuneeksi, vähintään hämmentyneeksi. Ehkä se kertoo siitä, että sopivuuden raja on jollakin tapaa ylitetty. Seuraavan kerran voit yrittää kääntää katseesi pois tai kiinnittää huomiosi johonkin muuhun asiaan.
Terv. Stinke