Ongelma
20.03.2025
Hei. Minulla on ollut nyt poikaystävä pian vuoden, mutta emme ole pystyneet harrastaa seksiä vaikka olemme yrittäneet useasti, sillä joko ei seiso tai sitten häntä sattuu, mitä pitäisi tehdä? Kaikki tämä aiheuttaa minussa pahaa oloa, koska tuntuu että kaikilla ikäisilläni menee hyvin, ja tällaisia ongelmia ei ole. Nn
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
08.04.2025
Heippa ja kiva, että otit yhteyttä!
Suo anteeksi, että olet joutunut odottamaan vastaustasi! Toivottavasti olet edelleen linjoilla!
Tosi hyvä, että laitoit viestiä. Ymmärrän täysin, että tilanne aiheuttaa sinussa pahaa oloa ja turhautumista. Haasteet seksielämässä saattavat olla monille niin arkoja asioita esille otettaviksi, että niitä pantataan ja salaillaan; ehkä kaikilla ikäisilläsi ei menekään niin hyvin, mutta he eivät vain tiedä tai osaa ottaa asioita esille. Onneksi sinä sentään löysit kanavallemme, ja sait jaettua asian itsestäsi ulos.
Joka tapauksessa vuosi tuntuu varmasti pitkältä ajalta haluta kovasti jotakin, joka ei onnistu. Minusta kuulostaa myös siltä, että olisi hyvä alkaa selvittää mistä asia johtuu? Mikä poikaystävääsi sattuu? Mihin? Onko hän ennen ollut yhdynnässä? Kuinka itsetyydytys hänellä onnistuu, onnistuuko?
Joskus syynä kivulle voi olla esimerkiksi esinahan kireys tai jokin tulehdus. Kehottaisin sinua ottamaan asian neutraalisti puheeksi; poikaystäväsi olisi ehkä hyvä käydä tosiaan lääkärillä tai terveydenhoitajan vastaanotolla. Seksin ei kuuluisi sattua!
Erektion uupuminen tai lopahtaminen on täysin normaalia. Uskon, että epätoivoinen tilanteenne voi myös vaikuttaa taustalla. Poikaystäväsi voi jännittää jo etukäteen sitä, kun ”ei taaskaan onnistu”, tai sattuu. Erektio on hyvin herkkä tunnelmalle ja mielialalle ja stressillä on erektioon välitön vaikutus.
Voi olla, että poikaystäväsi on ehtinyt jo kerryttää paljon henkistä painolastia asiasta; hän voi kokea epäonnistumisen tunteita. Varmasti hän haluaisi yhtä kovasti kuin sinäkin, että seksielämänne onnistuisi ja hän saisi sinut iloiseksi. Nämä paineet taas voivat vaikuttaa erektioon epäsuotuisasti. Sekä erektioon että laukeamiseen vaikuttavat myös oleellisesti pojan jännitystila ja oma mieli; joskus mieli haraa vastaan niin, että esimerkiksi laukeaminen voi olla haastavaa. Tiedätkö katsooko poikaystäväsi pornoa tai tyydyttääkö hän itseään? Pysyykö erektio silloin yllä tai pystyykö hän laukeamaan itsekseen? Joskus kuitenkin esim. liiallinen pornon katseleminen voi vaikuttaa siten, että laukeaminen ns. todellisessa tilanteessa voi olla vaikeaa. En sano, että kyse on mistää tällaisesta, mutta kaikesta on hyvä keskustella avoimesti ja hyvässä hengessä!
Kehotan sinua olemaan rohkea ja avaamaan keskustelun asiasta. Neutraalisti, syyttämättä ja sellaisessa sävyssä, joka auttaisi teitä lähentymään henkisesti, joka toivottavasti johtaa myös fyysiseen läheisyyteen. Seksiin liittyvistä pulmista kannattaa puhua mieluiten seksitilanteiden ulkopuolella, esimerkiksi kaakaota rauhallisessa tilassa juotaessa tai ulkoilun lomassa.
Seksi on paljon muutakin, kuin yhdyntää erilaisissa asennoissa. Voitte kääntää tämän asian jopa voitoksenne pidemmällä aikavälillä. Sillä aikaa, kun selvitätte, mistä poikaystävänne kiputilat johtuvat, voitte opetella tuottamaan toisillenne nautintoa muilla tavoin! Mistä poikaystäväsi syttyy, entä sinä? Voikin käydä niin, että loppupeleissä seksielämänne tuleekin olemaan todella rikasta ja eläväistä nimenomaisesti juuri sen vuoksi, että yhdyntä ei nyt onnistu. Muistathan myös, että tämä hetki ei ole ikuinen: tämänhetkinen tilanne ei välttämättä heijastele sinun loppuelämäsi seksielämää!
Voi myös olla, että voisitte molemmat hyötyä seksuaalineuvonnasta. Ei, se ei ole vain keski-ikäisille aviopareille, vaan sinne voi mennä maksutta, yksin tai yhdessä juttelemaan näistä asioista. Olisi hyvä, että saisit tulla kuulluksi kaikkine näine tunteinesi, jotka sinua selkeästi jo uuvuttavat: kun seksielämässä takkuaa, voi se vaikuttaa helposti itsetuntoon, minäkuvaan tai parisuhteeseen heikentävästi.
Esimerkiksi Vaasassa toimii kiva seksuaalineuvoja Eva-Maria, jolle voit soittaa tai laittaa viestiä numeroon 040 511 6380 ja kysellä aikoja.