Peppuseksi
19.07.2024
Haluaisin tietää minkä ikäisinä suomalaiset nuoret kokeilevat peppuseksiä. Voiko peppuseksi sisältyä vaikka joka kerran seksiin, kunhan molemmat sitä haluavat, vai onko siinä jotain, jonka takia sitä ei pitäisi harrastaa kuin silloin tällöin? Pitääkö esimerkiksi olla erikoisen kiihottunut ja haluta seksiä poikkeuksellisen paljon ennen kuin peppuseksiä voi harrastaa?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
29.07.2024
Hei ja kiitos kysymyksistäsi!
Peppuseksi eli anaaliseksi tarkoittaa seksuaalista toimintaa, joka kohdistuu peräaukkoon. Sitä voi harrastaa yksin eli itseä tyydyttäessään tai kumppanin kanssa. Peppuseksi ei siis automaattisesti tarkoita yhdyntää peräaukkoon, vaan se voi tarkoittaa myös peräaukon hyväilyä esimerkiksi sormin tai seksivälineillä, suulla (kutsutaan nimellä rimming) tai anaaliin voidaan työntää esimerkiksi anaalitappi.
Ei ole olemassa mitään tiettyä ikää, johon mennessä tai josta alkaen nuoret kokeilevat peppuseksiä. Peppuseksi ei välttämättä kiinnosta kaikkia lainkaan ja pelkkä ajatuskin siitä voi kauhistuttaa tai tuntua vastenmieliseltä. Se on täysin ok, eikä silloin asiaa kannata tai tarvitse harrastaa. Mikäli peppuseksi kiinnostaa, on sekin täysin ok ja normaalia.
Peräaukko on hyvin erogeenistä aluetta, jonka hermotusten stimulointi voi tuottaa paljon mielihyvää. Esimerkiksi miehillä g-piste (eturauhasen alue), jonka koskettaminen voi tuottaa suuresti nautintoa, sijaitsee paikassa, jota voidaan stimuloida parhaiten peräsuolen kautta. On siis normaalia, että sen harrastaminen kiehtoo sen lisäksi, että siihen liitetään usein mielleyhtymiä jostakin kielletystä, mikä saattaa lisätä viehtymystä entisestään.
Siihen, kuinka usein anaaliseksiä voi harrastaa, ei voida antaa suoraa vastausta. Se riippuu paljon heistä, jotka kyseistä seksiä keskenään harrastavat sekä heidän kehoistaan. On siis tärkeää kuunnella kehoa ja sen viestejä! Joka kerta anaaliseksin ei tarvitse myöskään sisältää yhdyntää, mikäli peräsuoli tuntuu haluavan lepoa tai toipumista. Mikäli anaaliseksi puolestaan on juttunne eikä mitään toipumisia tarvita (joskus anaaliseksistä voi syntyä esim. haavaumia), voi sitä hyvin harrastaa. Keho ja sen viestit ovat tärkeässä avainasemassa tässä.
Anaaliseksiä harrastettaessa on kuitenkin tärkeää huolehtia esivalmisteluista, eli ennen anaaliseksiä olisi hyvä käydä vessassa, jotta suoli olisi tyhjä. Tarvittaessa tai niin halutessa suolelle voidaan tehdä huuhtelu, esim. vedellä. Anaaliseksiä ennen on myös tärkeää rentoutua, eli ei saa kiirehtiä! MItä kiihottuneempi ja rentoutuneempi olotila, sitä mutkattomammin anaaliseksi onnistuu. Anaaliseksin oikein toteutettuna ei kuulu sattua! Peräsuolta on hyvä myös venyttää ja totuttaa esimerkiksi sormen tai anaalitapin avulla ensin.  Peräsuoli ei myöskään kostu itsestään, sillä siellä ei ole luonnollista liukkautta, joten liukuvoidetta on käytettävä runsaasti. On myös muistettava, että seksitaudit leviävät myös peräaukon kautta, eli kondomi käyttöön ja hyvä hygienia! Huom! Mikäli pepusta halutaan siirtyä esim. emätinyhdyntään, on huolehdittava hyvästä hygieniasta ja vaihdettava kondomi välissä. Peräaukon bakteerit aiheuttavat helposti väärässä paikassa esim. virtsatieinfektioita.
Oikein toteutettuna anaaliseksi voi tuottaa molemmille osapuolille suuresti nautintoa.
Terv. Stinke