Pettynyt siskooni ja oma seksuaalisuus jotenkin nolottaa
20.07.2024
Olen 26-vuotias nainen ja en ole seurustellut. Äitini ei juuri seksistä puhunut; tärkeää oli, että olin kiltti, ahkera ja huollettu. Äitini painotti oikeakokoisia rintaliivejä ja että käytän siteitä. Olen ahkera käyttänyt aikani opiskeluun, nyt töihin. Miehet kiinnostavat, mutta ehkä liian vähän tai en rakastu helposti. 2 vuotta sitten aloin käydä isosiskoni "vauvaryhmässä". Äidit kokoontunut noin kahden viikon välein lastensa kanssa. Pidän lapsista ja aluksi se tuntui hauskalta, mutta nyt tavallaan se ärsyttää, aivan kun katsoisin toisten lapsionnea, mutta en itse saa ryhmästä enää mitään. Siskoni ei juuri tuo minua miehen saamisessa vaan omat lapset täyttävät hänen aikansa. Olen neitsyt. En tiedä miten minä saisin tukea oman miehen ja lapsen saamiseen?
Suhteeni seksuaalisuuteeni on jotenkin ristiriitainen. Vessassa pissaamisen jälkeen toisaalta huvittaisi kosketella pimppiäni, mutta sitäkään en ole koskaan tehnyt. Toukokuussa olin bussissa ja minulla oli hame. Huomasin kuinka arviolta noin 23-vuotias mies oli katsonut hameeni alle aika kauan. Olin sellaisessa kulmassa, että sinne näkyi ja minulla oli aika ohuet alushousut, joten uskon, että hän näki pimppini. Aluksi tämä nolotti, mutta jälkikäteen ajateltuna tuntui aika hyvältä, että olen naisena haluttava ja jotenkin se lisännyt haluani yhdyntään miehen kanssa.
Haluaisin miehen. En ole rakastunut ja alastomana miehen vierellä ajatuksenakin jännittäisi, mutta koen että naisena näin kuuluukin olla. En tiedä auttaako tämä asiaani yhtään, mutta olen aikuis-viihteen kautta yrittänyt tutustua orgasmiin. Ilmeisesti häpykieli siinä on tärkeä ja mies on siinä jollakin patterisella välineellä kosketellut häpykieltä. Nainen on voihkinut. Mietin onko voihkinta kivusta vai nautinnosta? Voiko häpykieltä vahingoittaa tällaisella laitteella? Pelkään jos miehen kanssa voihkisin samalla tavalla ja se kuuluisi esimerkiksi naapuriin mikä häpeä se olisi? Jos se kerta kuitenkin nautinnollista olisi, en halua kieltää onneani naapureiden takia.
Koen, että minun pitäisi mennä omissa asioissani eteenpäin; saada mies ja perhe eikä olla ryhmässä toisten onnea katsomassa. Toisten onnen katselija
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
28.07.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Hienoa, että olet alkanut pohtia omaa seksuaalisuuttasi ja tunnistat omia tunteitasi ja tarpeitasi, vaikka kotona seksuaalisuutta koskevat keskustelut ovatkin jääneet käymättä. Tietysti ihanteellista olisi, että seksuaaliasioista puhuttaisiin kotona ikätasoisesti lapsuudesta murrosikään asti. Ikätasoisella tarkoitan sitä, että lapselle puhuttaisiin kehollisuudesta, sen tärkeydestä, ainutlaatuisuudesta ja niin edelleen ja myöhemmissä kehitysvaiheissa voisi kotona käydä keskustelua seksuaalisuudesta, seksistä jne.
Sellaiset keskustelut voivat kuitenkin tuntua hyvin kiusallisilta niin vanhemmasta kuin nuorestakin, ja siksi saattaa käydä niin, että kyseiset keskustelut käydään muiden kanssa; toisten läheisten aikuisten, terveydenhoitajien tai vaikka meidän! Seksuaalisuutta koskevat keskustelut voivat olla aikuisellekin vaativia; mikäli aikuinen itse ei ole sinut esimerkiksi omaan seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa, voi niistä keskusteleminen olla haastavaa ja haastaa myös aikuista eri tavoilla. On kuitenkin hienoa kuulla, että äitisi on huolehtinut kuitenkin kuukautisiin liittyvistä asioistasi ja rintaliivien ostosta. Nekin ovat hyvin tärkeitä asioita ja kertovat siitä, että äitisi on havainnut kasvusi naiseksi. Ja oikeankokoiset rintaliivit ovat itse asiassa todella tärkeät! Voiko olla niin, että äitisi on pyrkinyt kasvattamaan sinut niihin arvoihin, joita hän on pitänyt tärkeinä tai sellaisina, jotta pääsisit elämässä eteenpäin? Voi myös olla, että hän on alitajuisestikin kasvattanut sinut samoin, kuin hänet on kasvatettu? Niin tai näin, usein vanhemmat kuitenkin yrittävät parhaansa. Aikuisina voimme kyseenalaistaa vanhempiemme kasvatusperiaatteita ja murtautua niistä ulos, mikäli koemme, että ne eivät palvele meitä, esimerkkinä liika kiltteys.
On todella hienoa, että olet jaksanut panostaa opiskeluihin ja olet tehnyt töitä, mikäli se on sitä, mitä olet halunnut tehdä. En näe siinä mitään ongelmaa, että miehet kiinnostavat sinua sanojesi mukaan ”liian vähän”. Jokainen meistä on erilainen! Rakastuminen ei tapahdu kaikilla hetkessä ja on täysin normaalia olla rakastumatta helposti. Itse asiassa rakastuminen ei ole meidän käsissämme: emme voi päättää kehen rakastumme. Se on monen asian summa. Jotkut rakastuvat silmänräpäyksessä, jotkut rakastuvat ihmiseen, jonka ovat saattaneet tuntea jo vuosia. Rakastuminen varsinkin ilman kohdetta on mahdotonta. Siksi sinun tuleekin tavata mahdollisia ja potentiaalisia kumppaneita eli ihmisiä, mikäli miehen haluat. Toisaalta suhde voi olla antoisa, kunnioittava ja pitkä ilman suurta rakastumisen tunnettakin eli ts. jotkut alkavat parisuhteeseen ystävyydestä tai järkisyistä, ilman rakastumista. Tämä lienee harvinaisempaa, mutta ei mahdotonta.
Kuulostaa normaalilta, että lapset vievät siskosi ajan. Lapsissa on työtä, siskosi on heistä vastuussa, eivätkä lapset vielä kykene huolehtimaan itsestään. He tarvitsevat paljon huolenpitoa ja rakkautta kasvaakseen. Kuulostaa siltä, että siskosi kuitenkin haluaa jakaa elämäänsä kanssasi, kun on ottanut sinut vauvaryhmäänkin mukaan sillä yleensä niihin kutsutaan vain äitejä. On kuitenkin luonnollista, että siellä voi kokea olonsa hiukan ulkopuoliseksi, mikäli itsellä ei ole vauvaa ja haluaisit kuitenkin itsekin perheen. Ehkä voit tavata siskoasi muissa merkeissä ja vauvaryhmän sijaan keksiä jonkin muun tavan viettää aikaa ja tavata ihmisiä. Mikä olisi sellaista, mitä tykkäisit tehdä vapaa-ajalla? Miehen voisi löytää paikoista, joissa itse tykkäät käydä tai joissa tykkäät tehdä jotakin (esim. harrasteet.) Keskustelunavaus voi myös tuntua helpommalta, jos toisella on selkeästi sama kiinnostuksenkohde. Silloin keskustelun ja tutustumisen voi aloittaa kevyesti esim. harrastuksesta puhumalla.
Onko sinulla ystäviä tai tuttavia tai muita sukulaisia kuin siskosi? Voisiko heillä olla sinkkuystäviä, joita voisit mahdollisesti treffailla? Parisuhde voisi löytyä ystävien kautta, joten ota auliisti kutsut juhliin tai illanistujaisiin. Entä onko sinulla sinkkuystäviä? Heidän kanssaan voisit rohkaistua käymään paikoissa, joissa voisit tavata helpommin miehiä. Kulttuuririennoissa tai tapahtumissa? Risteilyillä? Sinkuille järjestetään myös erilaisia tapahtumia, joissa sinkut voivat tavata toisia sinkkuja. Ota selvää tapahtumista! Sinkuille järjestetään kaikkea speed-dating-tapahtumista risteilyihin. Ole muutoinkin rohkea ja astu mukavuusalueesi ulkopuolelle: kukaan ei hae kotoa! Oletko kokeillut erilaisia treffialustoja? Niiden kautta tutustuminen on helppoa vaikka kotisohvalta, jos tapahtumia ei lähellä järjestetä tai ne jännittävät liikaa.
Kerrot, että sinulla on joskus ollut halu kosketella itseäsi. Se on täysin luonnollista ja itse asiassa suositeltavaa! Siten voit turvallisesti tutustua itseesi, kehoosi ja seksuaalisuuteesi. On myös tärkeää uskaltautua joskus katsomaan omaa alapäätä. Näin pysyt kartalla sen terveydestä! Mitään pakkoa itsensä koskettelemiseen ei ole. Mikäli se ei tunnu mukavalta tai luonnolliselta, ei sitä tarvitse tehdä! Mitään noloutta ei sinun toukokuisen bussitapahtuman jäljiltä tarvitse tuntea. Itse asiassa kuvaamasi kaltainen tuijottelu on seksuaalista häirintää ja vähintäänkin epäasiallista ja epäkunnioittavaa käytöstä.
Ei ole oletus, että naisen kuuluisi jännittää alastomana miehen vierellä. Miksi ajattelet niin, että niin kuuluisi olla? Millaista jännitystä tarkoitat? On varmasti luonnollista ja inhimillistä jännittää uutta tilannetta, mutta on myös mahdollista kokea olonsa varmaksi ja turvalliseksi myös alastomana miehen vieressä (myös ensimmäistä kertaa!). Mikäli tilanne jännittää, voi sen aina sanoa ääneen. Usein pelkästään jännityksen sanominen ääneen helpottaa jännitystä.
Aikuisviihde ei välttämättä ole paras mahdollinen tapa tutustua orgasmiin, sillä porno on näyteltyä eikä totta. Pornolla, oikealla seksillä tai todellisella nautinnolla harvoin on yhtymäkohtia; pornossa näytetyt asiat eivät välttämättä tunnu hyvältä! Jotkut naiset pitävät häpykielen eli klitoriksen koskettamisesta, sillä se on erityisen tuntoherkkä alue. Pornosta olet ilmeisesti nähnyt, kun dildolla on kosketeltu naisen klitorista? Se voi joistakin tuntua hyvältä ja joistakin liialliselta stimulaatiolta. Voit itse kokeilla esimerkiksi sormin, tuntuuko se sinusta mukavalta tai ei. Mikäli dildolla koskettelee klitorista kauan, voi se turruttaa hetkellisesti tuntoaistia, mutta turtumisen pitäisi olla vain hetkellistä.
Kaikki eivät voihki seksin aikana, jotkut voihkivat. Tämäkin on persoona,- ja hetkisidonnaista. Ihmiset ilmaisevat itseään eri tavoin. Joitakin voihkiminen saattaa myös kiihottaa. Mikäli voihkiminen olisi kivusta, tulisi seksi lopettaa välittömästi. Seksin ei kuulu sattua!
Seksi on luonnollista, eikä sen harrastamista tarvitse hävetä. Turha siis murehtia mahdollisten seksiäänten kantautumista naapuriin. Seinät kyllä yleensä pidättelevät ääniä melko hyvin muutoinkin!
Toivon että rohkaistut ja lähdet rohkeasti onneasi etsimään. Muista että olet hyvä juuri tuollaisena! Onnea matkaan!
T. Stinke