Seksuaalinen mielihyvä
20.08.2024
Mitä tarkoitetaan seksuaalisella mielihyvällä? Tarkoittaako se seksistä saatavaa mielihyvää, vai voiko sitä saada ilman seksiä? Onko kaikilla mahdollisuus saada sitä, ja jääkö ihminen jotenkin "vajaaksi", jos ei saa ollenkaan seksuaalista mielihyvää?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
22.08.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mielihyvä itsessään on tunne, jota voisi kuvata myönteisten tunteiden kokonaisuudeksi; mielihyvää tuntiessaan ihminen tuntee yleensä tyytyväisyyttä, nautintoa ja muita myönteisiä tunteita. Mielihyvää voi tuntea esimerkiksi syödessään itselleen herkullisia ruoka-aineita, esim. suklaata. Mielihyvää voi kuitenkin jokainen kokea eri asioista; jotkut saavat suurinta mielihyvää liikunnasta, kun taas toisten suuri mielihyvän lähde voi olla vuorovaikutus toisten kanssa.
Kun mielihyvästä puhuttaessa puhutaan erityisesti seksuaalisesta mielihyvästä, puhutaan yleensä silloin sellaisesta nautinnosta, jota ihminen voi seksuaalisesti virittyneesti kokea. Usein erilaiset aistit tarjoavat tällaisia nautintoja. Seksuaalista mielihyvää voi tuntea myös saamatta seksiä, jos tarkoitat seksillä esimerkiksi toisen ihmisen kanssa tapahtuvaa fyysistä kontaktia. Toki monelle läheisyys ja seksuaaliset kohtaamiset toisen kanssa tuottavat suurta seksuaalista mielihyvää.
Seksuaalista mielihyvää kuitenkin oikein hyvin kokea myös itsekseen. Itsetyydytys voi antaa paljon seksuaalista mielihyvää, mutta myös pelkät ajatukset voivat tuottaa ihmisessä seksuaalista mielihyvää. Erilaiset aistimukset, eroottisten ajatusten ajatteleminen, visuaaliset asiat (eli näköaistin aktivoituminen), kosketukset ja muut itseä seksuaalisesti aktivoivat asiat ja ärsykkeet voivat tuottaa ihmiselle seksuaalista mielihyvää. Ihmiset voivat saada seksuaalista mielihyvää myös asioista, jotka eivät muille ihmisille välttämättä edes tuo mieleen erotiikkaa; silloin puhutaan usein fetisseistä, eli jokin erityinen asia, esine tai muu kiihottaa erityisesti. Näin voi olla esimerkiksi kiihottuminen tietyistä vaatteista tai esineistä, esim. tietystä posliiniesineestä tai poolopaidoista. Ihmiset ovat niin erilaisia!
Monelle ihmiselle seksuaalinen mielihyvä ja sen kokeminen on tärkeää, ja sitä haetaan esimerkiksi läheisyydestä toisen ihmisen kanssa tai itsensä kanssa. Kaikki eivät kuitenkaan kaipaa seksiä tai ole kiinnostuneita seksuaalisista asioista. Mikäli ihmisellä ei ole tarvetta seksuaalisen mielihyvän kokemiselle, ei ihminen jää vajaaksi mistään. Mikäli ihminen ei pidä kakuista, ei hän jää paitsi mistään, mikäli hän ei kakkua syö, vaikka kaikki muut kertoisivat hänelle, kuinka kakku on herkullista.
Terkuin Stinke