Seksuaaliset ajatukset
14.06.2024
Olen vähän ihmeissäni seksuaalisten halujen voimakkuudesta. Päivän aikana tulee mieleen vähän väliä, että olisi mukava runkata ja nähdä alastomia tyttöjä. Se häiritsi koulussakin keskittymistä, ja jonkun kerran opettaja huomautti, kun en kuullut kysymystä, tai katselin ikkunasta ulos. Olen tarkoituksella hillinnyt runkkaamista, enkä ole tehnyt sitä kuin kerran viikossa. Eikö itsetyydytys lisää seksuaalista mielenkiintoa entisestään? Olisi hyvä tietää väheneekö seksin ajatteleminen jatkossa, vai onko tilanne pysyvä. Ja onko normaalia, jos se häiritsee opiskelua tai vähentää mielenkiintoa työntekoon?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
14.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Sinun ei tarvitse olla ihmeissäsi tai huolissasi seksuaalisista haluistasi. Ihmiset ovat seksuaalisia! Etenkin sinun iässäsi sukupuolihormonien tuotanto on vilkasta, mikä vaikuttaa seksuaalisuuteen suuresti. Alastomien tyttöjen ajatteleminen ei ole tavatonta!
Itsetyydytys on hyvä keino seksuaalisten paineiden purkamiseen. Sen avulla voi myös turvallisesti tutustua omaan kehoon, mutta myös omiin fantasioihin ja seksuaalisuuteen. Seksuaalisen paineen päästessä purkautumaan itsetyydytyksen avulla, voi olla helpompi keskittyä myös muihin asioihin. Painetta voi koettaa purkaa myös esimerkiksi muuhun fyysiseen tekemiseen, kuten urheiluun.
Sinun ei kuitenkaan tarvitse tyydyttää itseäsi koskaan, mikäli se ei tunnu sinusta mukavalta, mutta itsetyydytyksessä ei ole mitään hävettävää tai pahaa. Sitä voi tehdä useastikin, kunhan se ei ala häiritä normaalia arkea tai muutu pakonomaiseksi. Mikäli itsetyydytys alkaa hallita elämää siinä määrin, että se alkaa määritellä elämää liiaksi (esim. välttelet harrastuksiin menemistä, se vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin tai häiritsee arkea), voi apua hakea esim. terveydenhuollon ammattilaiselta tai hakeutumalla koulussa esim. kuraattorin juttusille.
Ihminen on seksuaalinen läpi elämänsä, toki seksuaalisuus tai esimerkiksi seksuaalinen halukkuus voivat vaihdella radikaalistikin eri elämäntilanteissa, - ja vaiheissa. Esimerkiksi murrosiässä, kuten aiemmin mainitsin, voi sukupuolielämään liittyvät asiat pyöriä korostuneen paljon ajatuksissa. Seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat myös hyvin yksilöllisiä; jotkut kokevat itsensä hyvin seksuaalisiksi läpi elämänsä ja seksuaalisuudella on iso rooli. Joillakin seksuaalisuus voi olla hyvinkin taka-alalla, jolloin seksuaaliset ajatukset saattavat olla hyvinkin vähäisiä. Ikä kertonee, kuinka sinun kohdallasi käy.
Seksuaalisuutta ei kuitenkaan tarvitse tukahduttaa, mikäli se ei aiheuta muille kärsimystä. Seksuaalisuus voi olla ihmiselle myös suuri voimavara!
Hyvää kesää,
terkuin Stinke