Sesksuaaliset halut vaivana
26.11.2024
Pääseekö ihminen irti seksuaalisista haluista, jos pystyy olemaan tarpeeksi pitkään ettei sorru runkkaamiseen ja pornoon? Olen 25-v mies, enkä ole tähän päivään mennessä vielä päässyt edes pitämään naista kädestä kiinni, sen intiimimmästä puhumattakaan. Olen tykännyt kovasti yhdestä työkaverista, ja luulin, että hän olisi tykännyt minusta. Hän oli minulle todella tärkeä. Sain töiden jälkeen hänet kaksi kertaa kyytiini ja viedä hänet illaksi toiseen työhön. Sitten meidän työkaveruus loppui, kun hänen sijaisuus päättyi. Menin kaksi kertaa käymään hänen työpaikalla, koska minulla oli häntä ikävä. Ensimmäisellä kerralla hän valehteli minulle useammasta asiasta. Pyysi muun muassa laittamaan sähköpostia. Kaksi viikkoa myöhemmin, kun kävin vielä hänen luona (hän oli töissä tien toisella puolella 50 metrin päässä), hän sanoi, että käytökseni on ahdistavaa, ja että ala mennä pois. Olisin halunnut saada hänestä ystävän. Luulin sen olevan mahdollista, mutta tiesin, että sen enempään ei ole mahdollisuuksia. Minulle sekin olisi ollut hyvin tärkeää. Tuo tapaus yhdessä aiemman ilman ystäviä eletyn elämän jälkeen särki minut sisältä niin pahasti, että en uskalla enkä halua lähestyä ketään ikäistäni naista. Olen vielä lievästi vammainen, joka näkyy kävelystäni. Paha kyllä seksuaaliset halut vaivaavat minua. Olisin todella hyvilläni, jos pääsisin niistä eroon. Elämä olisi ilman niitä ihan siedettävää. Sorrun kuitenkin itsetyydytykseen, ja vielä niin päin, että ennen sitä pornoon. Porno on siis se pahin ongelma. Minulla alkaa seisoa, ja sitten sitä taas mennään. Runkkaaminen ei edes tunnu kovin hyvälle. Joskus tuntuu, jos näen oikein kiihottavaa pornoa. Kuinkahan kauan menee, että haluista pääsisi irti? Olisiko siihen mitä lääkettä? Pelkään, että ette ota tätä vakavasti, vaan toteatte, että haluja kuuluu ollakin. Ei ihminen, jolla on ns. normaali elämä, johon kuuluu seksiä tai ainakin mahdollisuus saada sitä halutessaan, voi ymmärtää tätä ongelmaa. Minulle kyseessä on kuitenkin aito ongelma.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi svarar
02.12.2024
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kerrot tilanteestasi avoimesti ja ymmärrän hyvin, että seksuaalinen halusi on sinulle ongelma. Seksuaalisuus on tärkeä osa ihmisyyttä, ja kohdallasi se ei pääse toteutumaan vuorovaikutuksessa toisen ihmisen kanssa. Usein toistuva pornon katselu ja runkkaaminen saa sinut voimaan huonosti. Koskapa olet huomannut pornon herättävän halusi, on todennäköistä, että pornon katselun vähentäminen tai lopettaminen kokonaan voi parantaa tilannettasi.
Toki on niin, että halut ovat aivan normaaleja, ihmiskuntaa ei olisi muuten olemassa. Samoin itsetyydytys on aivan normaalia, nykytutkimuksen mukaan jopa terveellistä. Eikä pornon katsominenkaan ole väärin, mutta se voi aiheuttaa ongelmia, jos sitä harrastaa liikaa ja jos se johtaa aina huonoon fiilikseen.
Porno voi aiheuttaa riippuvuutta, aivan kuin mikä tahansa nautintoaine, ja siihen on saatavissa apua. Sexpo on suomalaisten seksuaalista hyvinvointia edistävä säätiö, ja heillä on maksutonta neuvontaa, heiltä voi kysyä ihan mitä tahansa seksuaalisuuteen liittyvää asiaa. On tärkeää, ettet jää ongelmasi kanssa yksin, vaan että hakeudut ammattilaisten puheille. Työntekijät ovat seksologian ammattilaisia ja apua voi pyytää myös anonyymisti, löydät heidät täältä . He osaavat antaa vinkkejä siitä, mistä apua voi hakea.
Monet kokevan kontaktin toiseen sukupuoleen vaikeana, ja asiaa ei helpota se, että kontaktit solmitaan usein netissä. On ikävää, että tunnet sisimpäsi särkyneen. Toivon, että et kuitenkaan lannistu. Maailmassa on paljon yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat laillasi toisen sukupuolen seuraa, mutta eivät vain uskalla ottaa kontaktia. Tilanteen voi avata esim. kevyellä keskustelulla jostain ei liian henkilökohtaisesta asiasta, jolloin toisen seurassa on helpompi rentoutua.
Sosiaalista vuorovaikutusta voi myös harjoitella. Siitä kertovat mm opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtiva Nyyti  ja mielenterveyttä edistävä Mieli ry.
Mieli ry:llä on myös tukipuhelin ja chatti, jossa voi kertoa huolistaan anonyymisti ja saada tukea ja vinkkejä, löydät kanavat täältä.
Toivotan sinulle hyvää loppuvuotta!
t. Päivi