Terkkarin kanssa seksistä keskusteleminen
20.11.2024
Kuuluuko kouluterveydenhoitajien työnkuvaan puhua oppilaiden kanssa seksistä? Voiko terkkarin kanssa keskustella itsetyydytyksestä ja myös pornosta? Onko terkkari välttämättä perillä mitä kaikkea pornossa voi nähdä, ja onko siinä jotakin jota hän pitää sopivana tai sopimattomana? Voikohan puhua myös tyttöjen alusvaatteiden riisumisesta ja vartalon hyväilyistä, koska näistäkin kaipaisin lisää tietoa
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
02.12.2024
Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!
Seksuaaliterveydestä puhuminen kuuluu terveydenhoitajan työnkuvaan! Se taso millä tavalla ja kuinka avoimesti seksistä ja seksuaaliterveydestä puhutaan, riippuu varmasti terveydenhoitajasta henkilönä. Melko harva terkkari nykypäivänäkään ottaa itse kyseisiä asioita puheeksi. Mikäli potilas itse ottaa asiat esille, varmasti saa kuitenkin kysymyksiinsä vastauksen ja terveydenhoitajan henkilöstä riippuen aikaan myös keskustelun.
Terveydenhoitajat ovat siis yksittäisiä henkilöitä, joilla on omat arvomaailmansa. Aivan varmasti jotkut terveydenhoitajista pitävät joitakin asioita pornossa sopimattomina. Toiset puolestaan voivat suhtautua pornoon hyvinkin myönteisesti, seksuaaliterveyttä edistävänä asiana. Terveydenhoitaja ammattia harjoittaessaan toimii kuitenkin ammattihenkilönä ammattiroolistaan käsin, eikä niinkään omana itsenään. Silloin hänen täytyy edistää hänen ammattikuntansa edustamia näkemyksiä mm. pornosta. He katsovat siis pornoa terveyden näkökulmasta; eivät he ala sinua tuomitsemaan mistään! Sinun ei tarvitse pelätä suusi avaamista. Terveydenhoitajille sinun terveytesi on tärkeää.
Emme voi olettaa, että kaikki terveydenhoitajat ovat perillä kaikista pornosuuntauksista. En kuitenkaan usko, että on relevanttia tietää täysin, mitä kaikkea pornossa voi tulla vastaan. Riittää, että on yleiskäsitys. Mikäli sinua on jäänyt vaivaamaan jokin erityinen asia, johon olet pornossa törmännyt, on hyvä, että otat asian rohkeasti puheeksi ja kerrot asian terkkarille.
Mikäli sinulla on itselläsi turvallinen olo terkkarin kanssa, voit itse kysyä, voisiko hän keskustella kanssasi vaatteiden riisumisesta ja tytön hyväilyistä. Voi kuitenkin olla, että terveydenhoitaja kokee näiden kysymysten kuuluvan ennemminkin seksuaalineuvojalle kuuluviksi.
Esimerkiksi Vaasassa seksuaalineuvontaa antaa Eva-Maria Rajamäki, p. 040 511 6380, kyseessä siis kunnallinen palvelu. Voit katsoa kuntakohtaisesti netistä, jos joku löytyy läheltäsi! On hyvä päästä juttelemaan asioista jonkun kanssa, jos asiat mietityttävät.
Terkuin Stinke