Simma med mens?
01.06.2016
Hej decibel jag är en tjej som väntar så mycket till sommaren och jag undrar hur länge kan man simma med en tampong i en pool/havet före man ska byta för är en sån som nog är ca 2 timmar i poolen/havet före jag stiger upp xD för vill ju inte ha någon infektion eller något som bråkar för jag har inte använt tampong förut så måste ju fråga här på decibel:) hoppas på ett snabbt svar och ha en härlig sommar <3
Tack på förhand

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.06.2016
Hej!
Här kommer svar snabbare än ögat ;)
Det går nog att simma med tampong en stund, men jag skulle kanske personligen inte ligga och "glöita" (blötas) i det bakteriefyllda poolvattnet - eller vatten fullt av kemikalier för att rena det - så mycket som ett par timmar. Det är ju tyvärr så att tampongen ju liksom suger vätska från alla håll och kanter, inte bara blod som rinner ut ur livmodern under mensen, utan även vatten man badar i och fukten ur slemhinnorna i slidan. Så jag skulle byta med en timmes mellanrum. Även för att tampongen ju blir proppfull och därför varken håller tätt (blod i poolen) eller blir lätt att dra ur.
Däremot skulle jag ligga i poolen hur länge som helst med menskopp. Det måste ju vara en av världens smartaste uppfinningar - i alla fall det mest ekonomiska och ekologiska mensskyddet som finns idag. Menskollen hålls på plats både av vakuumet som bildas när du för in den och av slidmusklerna, så en menskopp som sitter som den ska kan du bada med timme ut och timme in. Utan att behöva vara rädd för läckage och utan att behöva vara rädd att bakterier ska kunna ta sig förbi menskoppen och in i slidan. Blöder man inga större mängder behöver man inte tömma den mer än var 12:e timme (och bara tvätta i varmt vatten och tvål vid tömning) och blöder man mer så är det bara att tömma oftare.
Menskoppar hittar du på apoteket och i ekoshoppar, men numera även i S-gruppens större matbutiker, i Prisma osv. De kostar en 30-40€, men då håller de upp till 10 år!!! Tänk vilka enorma mängder pengar du sparar och vilka berg av avfall du undviker. Menskoppar behöver inte vara svårare att använda än tamponger, man lär sig nog snart knixet. Även unga tjejer som inte fött barn och inte haft sex kan bra ha menskopp, men då ofta en lite mindre modell. Allas slidor är dock olika, så även en ung tjej kan behöva en större menskopp och tvärtom. Pröva dig fram, jag LOVAR att det är värt besväret!!
Så simma på du bara i sommar och njut av det, trygg med menskopp ;) <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott