Sixpack
23.09.2015
Hej bästa Decibel!
Jag har funderat på att börja träna mera. Jag skulle vilja försöka få sixpack o snyggare röv. Ja, jag vet att det krävs mycket träning. Men nu funderar jag hur man ska träna? man kan väl inte måst behöva vara på gym? Alltså hur ska man göra för att uppnå det här? Tacksam för svar. Villhasixpack

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.09.2015
Hej Villhasixpack!
Dessvärre måste jag genast göra dig besviken med att säga att kvinnokroppen inte är tänkt att ha sixpack, alltså väldigt synliga magmuskler som formas i ett rutmönster. Det är faktiskt så att musklerna inte alls är byggda på samma sätt hos en tjej som hos en kille, så det kräver fantastiskt mycket jobb för att komma ens i närheten. Det är inte omöjligt, men det är dels mer troligt att det ska bli långa slanka muskler utan "streck" tvärs över och dels att det ska kräva betydligt mer och längre träning och betydligt striktare diet (svårare för kvinnor att få bort underhudsfettet på magen eftersom våra menstruations- och amningsfettdepåer ligger just där (och på låren, rumpan, brösten och höfterna) än vad tjejer i allmänhet tror. Du ska faktiskt ha en yttepytteliten fettprocent för att få synliga abs - och då kan du hamna på andra negativa konsekvenser som förlorad mens, näringsämnesbrister, ansträngt hjärta...
Rumpan är betydligt lättare att få snyggt tränad. Fast vad som är snyggt ligger ju ändå i betraktarens ögon och trender är trender - även om jag förstått att det är mera hälsosamt smidig, frisk och uthållig som är mer på modet nu än rena rama musklerna... De tjejer med sixpack man ser i tidningarna eller i reklamer för TV-shop-apparaterna är inte bara oftast retuscherade, utan de har redan tränat magmusklerna i åratal.
Vill du få synliga magmuskler som tjej, så är det alltså mycket träning som krävs. Vanligtvis brukar man rekommendera att variera magmuskelträningen och även träna sidor, inre muskulatur osv och absolut inte glömma att träna ryggen lika mycket som magen (annars blir man lätt framåtböjd eller får ont i ryggen). Men är du bara ute efter looken, så är det nog mängden repetitioner - kanske med tyngd på magen - och mera de främre musklerna som du måste satsa på då. Övningar som plankan (googla för bild) är tacksamma eftersom de samtidigt tränar rumpan. Överlag får du nog fram bra övningar om du googlar, men var försiktig med att göra alltför mycket alltför snabbt själv, eftersom du kan skada dig. Ett gym har den fördelen att tränarna där kan visa hur du ska träna rätt, med rätt tyngder och repetitioner osv för att passa din egen kropp, kondition och muskler. Googlar du, så ta hellre YouTube-videon där en instruktör visar hur du ska göra, än stillbilder med textförklaringar.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott