Ska jag sluta med p-ring?
17.09.2019
Hej! Jag har använt preventivmedel ganska länge nu åtminstone mer än ett år. Jag har haft både p-piller och p-ring men båda preventivmedlen gör så att jag går upp i vikt och det ändrar mitt beteende så otroligt mycket. Jag blir lätt irriterad och är typ arg hela tiden. Så kan jag bara sluta med p-ringen eller måste jag gå och tala med skolhälsovårdaren? Bara lilla jag här:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2019
Hej.
Naturligtvis har du rätt att sluta med ditt preventivmedel om du vill. Ingen annan kan tvinga dig att använda p-piller eller p-ring om du inte vill göra det. Men anledningen till att hälsovårdare oftast brukar rekommendera att man testar någonting annat istället är att det är en påfrestning för kroppen att först börja med ett hormonellt preventivmedel, sedan ta paus med dem (om de av någon anledning inte fungerar på önskat sätt) och sedan börjar på nytt inom en kort tid.
Vissa kroppar är känsligare än andra då det gäller hormoner, så det att humöret påverkas är inte otänkbart. Det du då kan välja mellan är att testa ett annat hormonellt preventivmedel (t.ex. minipiller) eller att sluta helt. Alltid då man börjar med ett hormonellt preventivmedel så stiger risken för blodpropp lite, för att sedan sjunka igen efter att man har hållit på ett tag. Men om du slutar och sedan börjar igen så stiger risken på nytt - så därför rekommenderas det inte att man skall hålla pauser i användningen.
Men som sagt, du kan sluta när som helst, men om du tror att du ändå i något skede vill testa en annan sort så skulle det vara bättre att byta till den direkt utan att ha paus. Som du kanske har hört så rekommenderar man också att man fortsätter med sin hormonella preventivmetod i minst tre månader eftersom det alltid tar en stund för kroppen att vänja sig vid en ny metod.
Kram
Tessi