Skatt
31.03.2022
Hej! Hoppas verkligen ni kan hjälpa mig få klarhet i detta! Det är så att jag hade på mina mål för 2022 att lära mig handla med aktier. Jag har min officiella bank jag använder OP men när jag började med detta skaffade jag ett aktie och fond depå konto på nordnet. Det är alltså tydligen inte ett aktiesparkonto.. jag har nu köpt och sålt några aktier igår gick jag 1000€ avkastning och har alltid trott att nordnet drar av -30% skatten automatiskt som det gör på sålda fonder. Men ingenting for så jag fick ångest och försökte googla fram svar på hur ska jag betala skatt på dessa köp och sälj ?? På nordnets egna förklaring förstod jag ABSOLUT INGENTING, på vero fi så förstod jag så mycket att om det hade varit ett aktiesparkonto skulle banken dra skatten när jag flyttar pengarna från kontot men nu är det ju ett aktie och fonddepå konto jag har så vad jag förstod måste jag själv deklarera allt då?? Så mina frågor nu är:
1. Stämmer det att jag måste deklarera själv?
2. Hur gör jag det? Tex. Vilken info behöver jag lägga in och var , när och courtage och växelavgifter dras de av innan eller före skatten?
3. Jag kommer ju att göra flera köp och sälj i år så ska alla deklarerar enskilt sirekt efter jag sålt eller ska jag gå och deklarera en efter en? Ska jag skicka pengarna till något konto skatteverket har eller?? Och förskottsskatt eller vad det stod om på detta så har ju inte en aning hur mycket isåfall??
Så om jag måste deklarera själv hur och när gör jag detta?
Tacksam för hjälp med detta! Livrädd att åka dit för skattefusk i misstag då jag vill betala alla skatter som ska betalas!! Ångestfylld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Förlåt att du får vänta så länge på ett svar. Din fråga är så pass specifik att det inte är så lätt att hitta någon expert som kan svara på den, och experten jag har skickat frågan till har tyvärr inte svarat :(
Om ärendet känns akut så skulle jag råda dig att boka en tid till skattekontoret så att du fick gå dit och diskutera saken. Det är betydligt lättare att förstå sig på om det är en verklig person man talar med än om man försöker uträtta sina ärenden på nätet, och lita på att de har träffat människor som förstår sig på all denna byråkrati betydligt sämre än du gör, så du förlorar ingen heder på att gå och diskutera direkt med dem.
Tessi