Skjuta upp mens
10.06.2015
Hej! Jag har ätit en karta av mina P piller nu efter ett års upphåll och de funkar bra! Nu ska jag till England i två veckor och min mens ska börja precis när jag åker och undrar om man kan skjuta upp den med hjälp av p pillerna utan att de kommer mens alltså? Och är de säkert då?
Eller ska man gå med binda ändå? Johanna

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan Johanna! Äsch då! En resa brukar jag tycka att väl nog är skäl nog att skjuta på mensen. Ifall man nu inte reser på hela tiden...
Du kan alltså flytta fram mensen genom att hoppa över sockerpillerna (ifall 28 tabletter) och efter sista pillret direkt nästa dag börja på följande karta eller ifall du har kartor med 21 piller så pausar du inte utan börjar nästa dag på nästa karta.
Det ÄR större risk för mellanblödningar när du är på 2. kartan. En mindre mensblödning kan komma. Jag kan inte garantera. Men det finns nog många tjejer som inte får någon blödning alls heller. Ett tips kunde kanske vara att ha ett trosskydd när du är på resan - inte roligt att överraskas av en blödning. Och packa mensskydd i bagaget.
Ha så roligt! Med vänlig hälsning,  Annika  barnmorska - hälsovårdare