Skjuta upp mens, mens ändå
06.07.2015
Hej! Åker utomlands om två dagar, jag började med primolut nor i fredags för att skjuta upp mensen och efter jag tagit båda tabletterna fick ja en blödning och nu söndag så har jag fortsatt med tabletterna men har fortfarande blödning. Inte så mycket, dock blöder jag inte mycket annars heller bara de två första dagarna. Så frågan är, ska ja fortsätta trottsallt mensen (?) kommit , var lite sen å börja med tabletterna eller ska ja låta det va?
Tråkigt att va utomlands och ha mens då ja kommer bada endel.
Tacksam för svar! Vitsippan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.07.2015
Hej Vitsippan!
Kanske började du med pillren för sent, mensen var redan så nära att komma? enligt rekommendationerna borde man nog börja med primolut en 4-5 dagar innan mensen borde komma, men har man inte regelbunden mens så kan det ju vara lite svårt att beräkna. Eller så är din kropp inte så känslig och ställbar för konstgjorda hormoner, alltså den har övervunnit dem och fungerar ändå som den hade tänkt? Inget är ju idiotsäkert när det kommer till kroppen, den är ingen maskin.
Nu vet vi ju inte hur du gjort sedan i söndags, om du fortsatt eller inte, och inte heller om din mens fortsatt under resan. Men till nästa gång du vill slippa mens när du ska bada, så rekommenderar vi menskopp. Den kan man simma och bada med, den behöver inte tömas när du stiger upp ur vattnet (eller alltså bytas så som du absolut ska göra om du badar med tampong) och den skyddar slidan från bakterier (vilket tamponger inte gör, tvärtom suger den i sig av vattnet du simmar i och det kan innehålla vadsomhelst).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna