Slidöppningen, extra inre läppar???
16.02.2016
Hej
Hur ska en slidöppning egentligen se ut? Jag kollade i spegeln nyligen och märkte att under urinrörs öppningen, så är det som om det är ett par extra inre läppar runt slid öppningen. Jag har inte märkt det förut och det är lite oroväckande... Kan det ha med att mensen snart kommer eller?...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2016
Hej.
Hur en slidöppning egentligen skall se ut är en riktigt, riktigt bra fråga :) Och du kan vara helt säker på att du inte är den enda som funderar på den saken. Vi får ganska många frågor hit till Decibel av flickor som är oroliga över att deras underliv ser konstiga eller "fel" ut.
Jag tycker att det är bra att du tittade på ditt underliv med spegeln. Det är jättebra att kolla hur man ser ut och vad som är vad - så vet man ju om det ifall det skulle vara så att någonting ändrar. Men i ditt fall tror jag inte alls att du behöver oroa dig. Nu vet jag ju förstås inte hur din urinrörsmynning ser ut, men om du googlar bilder på "female urethra" så kommer du att märka att även dessa bilder alla ser olika ut, helt enkelt därför att alla underliv är olika och att det inte finns någon modell för hur man skall se ut. Och på många av bilderna kan man se små hudveck kring urinrörsmynningen, så det är nog alldeles normalt att det ser ut som du beskriver.
Och eftersom det inte finns någon regel för hur ett underliv skall se ut så finns det heller ingen myndighet som kan komma och påpeka att "hördu jag tycker att din urinrörsmynning ser lite skum ut..". Så länge den gör det den ska - d.v.s. är en mynning för urin, så sköter den väl sin uppgift och det saknar väl egentligen betydelse hur den ser ut?? Jag har jättesvårt att tro att du skulle kunna få klagomål om saken eftersom det som sagt inte finns någon annan heller som vet exakt hur det ska se ut.
Var du nöjd och glad du bara och snäll mot ditt underliv :)
Kram
Tessi