Små bröst
31.10.2015
Hej!
Jag tycker att jag har för små bröst...
Jag har en normal kropp, men det är bara armarna och händerna som är smalare, plus mina bröst som e extremt småa.
Tycker att jag ser ut som ett skelett när jag kollar mig i spegeln på mina bröst.
Från 9 år till ca 17 års åldern, i ca 8 år alltså, åt jag inget kött bara ägg en gång i veckan. Och resten av veckan åt jag grönsaker, vitt bröd och fullkornsprodukter. Så det var slappa maträtter :/
Maten var inte så god heller så då åt jag mindre mat, inte tillräckligt. Jag blev mer slankare...
Men nu så äter jag nyttig mat både grönsaker och kött, jag ser till att jag blir mätt med.
Även om jag äter tillräckligt växer inte mina bröst.
Har de slutat växa?
Hur ska jag göra så att de växer snabbt?
Är det kanske på grund av att jag åt för lite när jag var liten att jag har småa bröst?
Eller vad kan orsaken vara?
De är nästan platta när man ligger ner i sängen på ryggen.
Tacksam för svar!
Vänliga Hälsningar
Anonym Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2015
Hej,
Som du vet så ser alla människor olika ut, det beror både på våra vanor (d.v.s. vad vi äter och hur vi motionerrar) och på våra arvsanlag. Om ens mamma och systrar har väldigt små bröst är det t.ex. inte så sannolikt att man själv får jättestora bröst. Det låter som om du var väldigt medveten om vad du åt under dina tonår, och naturligtvis påverkar det hur kroppen utformas om man under sina tonår har t.ex. väldigt lite underhudsfett och om man äter för lite.
Det är bra om du nu har ändrat på dina matvanor och att du äter dig mätt. Nästan alla funktioner i kroppen blir förr eller senare lidande av ett för litet energiintag. Men med tanke på din ålder så har nog den tid då kroppen utvecklas mest redan passerat. Säkert kan du till en del påverka bröstens storlek med att överlag gå upp i vikt, men själva brösten växer knappast speciellt mycket mer. Den ålder då brösten utvecklas som mest är väl ungefär mellan 13-19år.
Nästan alla kvinnors bröst är platta då de ligger på rygg på sängen, såvida de inte har silikonbröst. Väldigt få bröst är så fasta att de slulle peka rakt upp av sig själva. Små bröst är fortfarande små - och stora bröst plattas ut åt sidorna då man ligger ner, så det är ingenting ovanligt med det. Det bästa du kan göra nu är att försöka acceptera att de bröst du har är de bröst du skall leva med. Det finns ingen regel som säger att man inte skulle kunna vara vacker eller sexig fast man har små bröst. (googla t.ex. på bilder av Keira Knightley.)
Allting handlar om utstrålning och vad du har för inställning till dig själv och din egen kropp. Om du utstrålar att du accepterar dig själv och att du tycker att du är brännhet så kommer andra människor också att uppfatta dig så. Så enkelt är det. Så ta hand om dig själv, ät tillräckligt och motionera och tyck om dig själv så kommer andra människor också att uppfatta dig som en person som verkar toppen och som de också vill lära känna.
Kram
Tessi