Smärta vie samlag
18.03.2023
Hej,
Jag har ett problem, nästan varje gång jag och min kille har sex så gör det jätte ont, men jag vågar inte säga nått. Till en början så gör det inte ont men efter en stund så känns det som att min kropp int vill mer. Även om jag är jätte våt så är det svårt att få in snoppen och det gör ont att föra in den.
Det brukar ofta börja kännas som att jag är öm vid mellangården. Jag antar att det kanske beror på om man för in snoppen när man inte är tillräckligt våt? Några dagar efter kan det göra ont att sitta ner eller att torka sig efter att man har varit på toaletten. Ibland gör det även ont om min kille för upp sina fingrar i mig. Det känns liksom som att det tar stopp inne i slidan och att de har nått slutet eller vad man ska säga men att han trycker in dom längre. Vet inte om han faktiskt har kommit så långt in för han har inte så mycket längre fingrar än mig och jag slipper inte ända in med mina fingrar.
Är det något fel som man borde kolla upp? Och vad ska jag säga till min kille? Jag vågar inte säga för jag är rädd han ska typ bli sur eller inte förstå eller att det ska bli stelt. Jag vet heller inte på vilket sätt eller när jag ska säga det. Är det bättre att säga det innan vi har sex eller mitt under sexakten? .
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.03.2023
Hej!
Först vill jag berätta för dig att du absolut inte är ensam om att det gör ont vid samlag, det är faktiskt vanligare än man tror. Det är inget fel på dig! Det bästa vore faktiskt om du kollar upp det hos en gynekolog eller en barnmorska på preventivrådgivningen! Använder du ett preventivmedel så har du rätt till att söka dig till en barnmorska/läkare på preventivrådgivningen som försiktigt kan titta vad det är som ”tar stopp” och gör ont, som du beskriver!
Varför det skulle vara viktigt att kolla upp, är att om du fortsätter ha sex och det gör ont, kommer din kropp tillslut ”minnas” smärtan och tillslut försvinner kanske lusten och allt blir bara en smärtbild och jätte jobbigt för dig. Att ha ont precis där du skriver, vid mellangården, kan betyda att nervändorna där under huden är överaktiva och reagerar som blixten med att signalera smärta då något kommer i närheten/nuddar.
Och till sist; jag uppmuntrar dig verkligen till att du ska prata med din pojkvän! Säg det inte under sexakten, utan kanske någongång när ni är bara ni två och gör nåt annat. Jag är säker på att han vill att du ska tycka att sexet känns skönt och att du inte ska ha ont! Berätta för honom att du känner en smärta där nere, och att du inte vet varför, men att du ska kolla upp det. Det bästa just nu vore faktiskt att hålla en ”penetrerande sex paus” tills du vet vad som orsakar smärtan. Alltså försök att inte föra upp nåt i vaginan, inte penis och inte fingrar. Ni kan såklart smeka varandra, och ha det mysigt på andra sätt. Kramas och pussas och vara nära, men inte penetrera - just för att få slut på den onda cirkeln du är i just nu och få klarhet i vad som gör ont.
Kram!
Malin