Smink?
29.09.2024
Hej! Jag är en 15-årig tjej som aldrig har sminkat sig i hela sitt liv (förutom läppstift). Jag har bara aldrig lärt mig hur man ska göra, och jag orkar inte riktigt heller. Dessutom känns det som om det skulle bli ganska dyrt. Jag ser personligen inte någon poäng med att börja sminka mig nu. Jag har redan blivit van med hur mitt ansikte ser ut nu och det skulle nog se lite konstigt ut.
Jag har absolut inget emot smink och tycker att det är fint på andra. Men jag är rädd att jag verkar som en pick me eller att jag försöker vara "different". Turi
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.09.2024
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Jag vill direkt vara tydlig med att du INTE är en "pick-me" bara för att du inte använder smink. Det är verkligen synd att du behöver oroa dig över en sån sak, det tyder på att vi sorgligt nog nått en punkt i samhället där tjejer känner att dom inte får ta personliga beslut och behöver akta sig hela tiden för att inte framstå på ett visst sätt.
Smink har använts sedan urminnes tider som ett sätt att uttrycka sig själv och sin kultur. Det har använts för att försköna utseendet, framhäva vissa drag men även för att skrämma fiender. Smink har alltså många olika funktioner. Det samma gäller i dagens läge. För en del människor är det ett sätt att gömma sig själv, för andra ett sätt att försköna sig, för en del ett sätt att uttrycka sig kreativt och för vissa är det ett sätt att känna sig självsäkrare och starkare. Ibland är det bara en viktig del av den dagliga rutinen som man gör för att känna sig fräsch och pigg.
Valet att inte använda smink är exakt lika okej som valet att använda smink. Man gör det beslutet utgående från sig själv, sina egna preferenser, sin ekonomi och sin mentala hälsa. Ingen annan har rätt att beskylla dig för ditt personliga beslut eller få dig att känna skam på grund av det.
Sminkanvändning och dess effekt på människors mentala hälsa och syn på skönhet och utseende är något som det ständigt talas om. Vilket är bra. För en del människor har smink varit en räddning och något som gett mycket lycka i deras liv medan det för andra varit extremt skadligt för deras självbild, självkänsla och psykiska hälsa. Det är alltså olika för alla och det är okej. För varje negativ sak med smink finns det också en positiv. Därför måste varje människa själv få bestämma hur- och om dom vill sminka sig.
Jag förstår exakt varifrån den här "pick-me" -rädslan kommer. Vi har tyvärr börjar kasta ur oss det uttrycket allt för lätt. Man är inte en pick-me bara för att man väljer att inte göra något som majoriteten av tjejer gör. Man är alltså inte en sån bara för att man väljer att inte sminka sig. Definitionen av en "pick-me" är en person som trycker ner och hånar andra tjejer, oftast framför killar. En pick-me skulle säga elaka saker om tjejer som t.ex. sminkar sig och försöka få uppmärksamhet av killar på det sättet. Tjejer får vara olika och annorlunda utan att bli anklagade för att vara en pick-me. Man ska inte heller behöva känna ångest över en sån sak. Du har rätt att fatta beslut som gynnar dig och får dig att må bra.
Jag tycker att du ska fortsätta precis som förr om det är det du vill. Du verkar inte känna något behov alls av att sminka dig så det skulle verkligen vara onödigt att sätta tid och pengar på något som inte intresserar dig bara för att du är orolig över att verka vara på ett visst sätt. Var bara dig själv, gör saker som får dig att må bra och älska dig själv för den du är.
Kram <3
Rosanna