Snälla hjälp mig med sömnen
14.11.2017
Imorgon ska jag ringa till läkaren o be om tid. Dock brukar det ta lång tid innan man får den tiden och jag kan inte vänta mer än några dagar till..
Givetvis hinner ni inte svara innan jag ringt dit och får tid. Så om vi nu säger att jag får en tid om tre veckor, finns det något jag kan göra åt mina sömnproblem? Det är den stora, viktiga frågan.
Det är nämligen så att jag sovit extremt dåligt i över en månad. Har nog inte fått en natt då jag ens fått i närheten av den rekommenderade sömntiden. Ligger ofta på 4 timmar upp mot 6.
Även på helgen när jag har tid att sova så vaknar jag efter det antalet timmar och tror att det kan bero på den där inbyggda väckarklockan i hjärnan. Kan halvt somna om efter det men blir mer som att man trycker på snooze och vaknar var 5:e minut.
Det har iaf blivit mycket värre senaste veckan. Jag har haft mycket i skolan och kännt stor risk för att gå in i väggen och med detta nu så ger jag upp. Det är ingen idé att ens försöka gå till skolan om jag inte kan koncentrera mig på något så enkelt som "jag kommer tillbaka om 5 minuter". För rätt som det är så står jag där och undrar vartfan människan tog vägen. Som tur är har jag prao nu denna vecka och verkar klara av det än så länge då det vart ganska rutinmässigt. Dvs 3 steg som går i en loop typ och annars har jag suttit med på några möten och kunnat stänga av hjärnan och bara nicka.
Försöker hålla igång på praoplatsen men så fort jag kommer därifrån så är energin sedan länge slut så jag släpar mig fram. Det är värre än när man vaknar mitt i natten och behöver kissa, heh.
Om tre veckor ska jag oxå spendera en hel dag i rättssalen för ett svårare fall jag blivit utsatt för men om jag inte får hjälp kommer det inte gå. Det kan jag lova.
Det är tyvärr oxå så att mamma får mest skit nu för detta och det vill jag inte men det är så svårt. Jag har verkligen inte energi att varken svara på en fråga eller delta i någon diskussion angående något kommande på schemat så mitt svar blir typ "jag bryr mig inte". Jag vet att jag bara låter som en dryg skitunge men det går heller inte att förklara det här för henne för hon fattar inte.
Jag gör allt jag kan för att hålla ihop och vara vänlig men hon förstår inte allvaret på det här så då blir det att jag inte orkar alls.
Det här tog ett x antal timmar att skriva ihop..
Jag måste få sömn annars går jag sönder. Så jag ber er, snälla hjälp mig.. Zzzzzz

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2017
Hej  Zzzzzz!
Äsch ja, det är illa när man inte kan sova. En natt hit eller dit brukar inte spela så stor roll, men även sådana kan ge effekt redan nästa dag. Blir det många sömnbrist-nätter på rad så börjar kroppen reagera. Man blir lätt trögare, långsammare att minnas, får svårare att koncentrera sig osv - men även humöret reagerar. Du vet hur småbarn kan bli förfärligt skrikiga och ledsna och trotsiga och "omöjliga" om de inte sovit ordentligt? Det är faktiskt ganska långt samma både med ungdomar och vuxna, men vi är uppfostrade att lägga band på våra utbrott. Det är inte okej att reagera illa fastän man är trött när man är stor, och dessutom finns det så många som tycker att de klarar sig med mycket mindre sömn - eller som har för stressiga liv för att ta sig tiden att sova. Men alla blir vi ledsnare när vi har sömnbrist, ser mycket mer negativt på världen, vi blir mer lättirriterade och vi gör fler misstag i sociala relationer när vi är trötta.
Det första du kan göra är att läsa igenom alla våra tips på hur man ska somna och sova bättre. Dem hittar du här. Pröva först med att förändra de saker du själv kan påverka, eftersom de är naturliga. Att få sömnmedicin ska på sin höjd vara en mycket tillfällig lösning, eftersom de lätt ger större problem som beroende eller biverkningar man inte vill ha. Men för en kort tid kan de vara bra så att din kropp och knopp får återhämta sig och läka. Det är just under natten som det händer mest i våra kroppar, som tex att minnen bevaras, upplevelser behandlas och läkningsprocessen i cellerna sker. Om du inte redan fått tid till en läkare, så finns det vissa receptfria medel på apoteken man kan testa, men helst skulle du nog behöva konsultera en läkare innan du börjar använda något av dem. Eventuellt kunde du pröva något sömnframkallande från hälsokostaffärer eller varuhus/matbutiker, som sömnbringande och avslappnande te. Var dock noga med att inte överdosera något.
Ta gärna och pröva olika avslappningstekniker eller andra tips du kan ramla över. En av mina favoriter är för det första att försöka minnas något som går att räkna och namnge. Jag försöker minnas alla USA:s 50 delstater, men det kan lika gärna vara klasskamrater från lågstadier, stadsdelar i din stad eller byar i din kommun, så många namn du kan på bokstaven a, alla Pokémon du kommer ihåg eller liknande uppräkningar. Poängen är att avbryta snurrande orostankar och koncentrera sig på något hanterbart istället. Ett annat bra tips är att börja lyssna på talböcker. Man kan ladda ner sådana till telefonen och lyssna med hörlurar. Det finns både appar där man kan köpa en bok i gången, men man kan även "låna" från de flesta bibliotek numera. De flesta appar som man kan höra på talböcker på har en sådan funktion att de med timer kan stänga av sig efter tex 30 eller 60 minuter, alltså när man förhoppningsvis somnat. Talböcker är som gonattsagor, så att de tar tankarna från det egna livet och koncentrerar dem på någon annans historia tills man somnat. Det kan vara riktigt skönt att få en paus från det egna livet, och är de inte alltför spännande är det som när småbarn somnar mitt i sagan :)
Hoppas du snart får sova ordentligt igen, man behöver nog det för att orka med vilket liv som helst.
Kram, Liselott