Snälla svar snabbt om primolut
17.04.2019
Hej! Jag skall ta primolut för jag kan int ha mens nästa vecka. Jag började ta pillren igår kväll. Primolut nor 5 mg. Det står att jag skall ta 1 piller 3 gånger om dagen. Men då räcker int pillren till. Men enligt nätet så står det att man kan ta 2 piller om dagen också. Kan man de första dagarna äta 3 piller om dagen och sedan i slutet av veckan äta 2 piller så att det skall räcka. Fungerar det ändå? Paniktjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2019
Hej,
Då man vill flytta på mensen med Primolut är det mycket riktigt 3 tabletter om dagen man skall ta. Men medicinen kan också användas t.ex. vid behandling av endometrios och då är doseringen en annan. Jag kan därför inte garantera att mensen hålls borta om du tar en lägre dos.
Jag vet inte hur lång din mens brukar vara, eller när den normalt skulle ha börjat, och eftersom du redan har börjat med pillren så är det ju för sent att ändra på det mera i detta skede. Primolut får inte heller ätas i mer än 10-14 dagar, oftast brukar det dock ta 2-3 dagar efter behandlingen innan mensen kommer, så det enda vi egentligen kan hoppas på i detta skede är att du hinner hem från din resa innan mensen börjar.
Du kan försöka kontakta läkaren som skrev ut medicinerna till dig och se om hen kan skriva ett nytt recept så att du kan äta pillren i max 4 dagar till.
Annars gäller det som sagt bara att hoppas på att du hinner hem från resan innan mensen kommer, för jag kan inte svara på om effekten av primolut är tillräckligt för att hålla mensen borta om den tas i en lägre dos än rekommenderat.
Kram
Tessi