Snopp
12.01.2018
Hej!
Jag undrar om de är normalt att ha 20cm kuk ?
Alla andra har mindre kuk än jag.
Alla andra har 10cm kuk ungefär. Mick

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej Mick!
Att ha 20 cm snopp är inte så speciellt vanligt, faktiskt. Man skulle kanske kunna tro det om man såg på porrfilmer osv, där det nästan är obligatoriskt att de manliga skådespelarna har minst 19 cm lång snopp, men verkligheten är något helt annat. I en jättestor medicinsk studie undersökte man längden på över 15.000 vuxna mäns snoppar världen över och konstaterade att medeltalet för en eregerad penis (snopp med stånd) är 13,1 cm lång och i slakt tillstånd 9 cm. Så på det viset är du lååångt över medeltalet, nästan i den ovanligare änden.
Att dina jämnåriga kompisar verkar så väldigt små jämfört med dig beror alltså troligen mest på att de kanske ligger närmare normallängden än du. Men dessutom är ni väldigt unga och snoppen utvecklas visserligen mest under puberteten, men kan växa ännu tills man är 20 år. De kanske får någon cm till, men minns också att om du smygtittar på dem i omklädningsrummet eller liknande, så har de ju inte stånd utan är slaka. Men allt är ju okej, det finns inget rätt och fel när det gäller snoppen.
På riktigt, det är inte så att en stor och lång snopp skulle vara bättre än andra snoppar. Det är nog en myt som spridits dels från porrvärlden och dels från något slags manligt ideal om att en "storväxt" snopp skulle vara mera manlig. Om man vill ha sex med en tjej är det däremot kanske inte alls så morjens att ha en väldigt lång snopp - av den enkla anledningen att den inte ryms in. Medeltalet på slidans djup är 15 cm vid upphetsat tillstånd och 10 cm i normaltillstånd, så en 20 cm snopp kan faktiskt kännas som för mycket för många tjejer. Klart att det också varierar hur djup slida en tjej kan ha, men variationen är mindre än för snopplängden. I värsta fall gör den bara ont om man försöker köra in penis hela vägen till roten in i slidan, eftersom livmoderhalsmunnen tar emot. Visst kan en upphetsad slida töja och stetcha, men inte sååå mycket ändå. Så ett gott råd för framtiden är att vara försiktig med hur du använder din snopp om/när du har sex med tjejer. De kan till och med bli lite rädda för hur stor du är, rädda att det ska göra ont, och då kanske de spänner sig, vilket gör det hela ännu svårare. Så tänk mer på hurudan du är som älskare än vad din snopp kan åstadkomma sedan, visst?
Kram, Liselott