snygg rumpa
19.03.2014
Hej! Jag vill ha en riktigt snygg rumpa men jag vet inte hur jag ska träna den? Jag vill både ha den större och snyggare, har ni några tips? :)

Ungdomsinformatören Lena svarar
20.03.2014
Hej!
Du kan börja med att göra ett muskelkonditionsträningspass/vecka för benen och rumpan. Det finns massor av övningar som tränar just rumpan: Knäböj och utfallssteg bakåt och framåt är effektiva, andra som säkert känns är "kissande hunden" och varianter av den. Du hittar massor av övningar om du googlar tex "rumpövningar", "träna rumpan" eller "glute exercise". Börja tex med 15-20 repetitioner och gör 3 serier.
Komplettera gärna med löpning. Ge dig ut på länk några gånger i veckan. Du kan piffa upp löpningen tex en gång i veckan med olika hopp- och skuttövningar (tex. skridskohopp, grodhopp etc.) som är extra effektiva för just rumpan. Också sprintträning (spurter - både längre och kortare) och backlöpning kommer definitivt att kännas i rumpmusklerna.
Lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatören Lena