Sockerpiller minipiller
11.01.2024
Hej!
Jag har nyligen börjat på Slinda minipiller, där det finns 4 placebopiller i slutet av varje karta.
Jag har några frågor:
1) Kommer mensen om man tar placebopillerna? Borde man i så fall skippa placebopillerna och bara ta en ny karta istället om man inte vill ha någon mens? Kan man i så fall alltid skippa placebopillerna och ta en ny karta fast i flera år?
2) Om man väljer att ta placebopiller - kan man inte bara strunta i dem och inte ta några piller alls? Om de är placebo är det väl ingenting i dem och man kan lika bra vara utan helt ifall man håller koll på dagarna på annat sätt?
3) Hur kan jag vara skyddad mot graviditet om jag inte tar minipiller på 4 dagar? (Tar placebopiller) Minipiller tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Precis som du skriver så går det att flytta på mensen eller hoppa över den genom att äta två kartor ihop, d.v.s. genom att hoppa över pausen (de fyra dagar då man normalt skulle ta sina sockerpiller.) För vissa fungerar det alldeles problemfritt att göra det, medan andra kan få mellanblödningar under den andra kartan, och det finns egentligen inget sätt att i förväg veta hur kroppen reagerar på det.
Då det kommer till att äta flera kartor ihop så finns det lite olika tankar om detta. Anledningen till att det inte står någonting om det i bipacksedeln är att pillren inte är tänkta att ätas så. Det är alltså meningen att du skall äta en karta och därefter ha paus i fyra dagar (eller äta de sockerpiller som finns, men som precis som du skriver inte innehåller något verksamt ämne utan finns mest för att man skall hålla vanan uppe.) Så om man t.ex. har en resa inplanerad då man absolut inte vill ha mens så kan man testa med att undantagsvis äta två kartor i rad men det är inte någonting som rekommenderas just eftersom man då kan få andra biverkningar som mellanblödningar, ömma bröst, värk i magen o.s.v. Vissa tjejer får inga blödningar alls då de använder Slinda så jag rekommenderar att du börjar äta dem helt enkligt anvisningarna och ser hur din kropp reagerar på det för det kan ju hända att din kropp påverkas så att mensen upphör trots att du håller pauser.
Slinda förhindrar graviditet på tre olika sätt, dels förhindrar det i många fall ägglossningen, dels gör det slemhinnan i livmodern så tunn att ett eventuellt ägg inte kan fästa och dels för det att det i livmoderhalsen bildas ett slem som gör det väldigt svårt för spermier att ta sig vidare. Sannolikheten att man skulle bli gravid precis vid mensen är ganska liten för vem som helst, men utan ett ägg att befrukta, utan slemhinna att fästa på och utan att spermien kan ta sig vidare från slidan till livmodern så är den risken nästintill obefintlig, och det är därför du är skyddad från oönskad graviditet även om du har dina pillerfria dagar.
Om någonting förblev oklart är det bara att fråga pånytt.
Kram,
Tessi