Sömnorgasm
21.11.2019
Hej! Jag är en tjej som brukar få orgasmer I sömnen. Jag är sexuellt aktiv men har aldrig kommit under sex eller när jag själv onanerat.
Dock har jag ända sedan jag var yngre kunnat få orgasmer i sömnen, eller mer vaknat av att jag fått orgasm. När jag var yngre kunde det hända ca 1-2 gånger i året medans jag nu de senaste veckorna drabbats av det ca 1 gång i veckan.
Orgasmen har aldrig kommit som följd av en sexuell dröm, utan har alltid kommit i samband med att jag drömmer att jag t.ex håller på att komma sent till skolan/arbetet osv. Eftersom jag alltid vaknar när jag får orgasmen så kan jag själv tvinga fram flera på rad, upp till 5 stycken efter varandra med hjälp av att knipa ihop lite extra. Men jag blir ändå aldrig riktigt våt fastän jag kommer.
Är det här normalt, och är det verkligen en orgasm? Kan inte se det som något annat, men har inget att jämföra med eftersom jag aldrig kommit av sex/onani. Jag drömmer ju inte heller någon dröm som har med sex att göra.
Jag har läst att det är vanligare att få sömnorgasmer ifall man sover på mage, och det är just då jag fått dem. Tycker det är väldigt nice med dem så vill gärna ha den oftare, haha.
Så min fråga e alltså, tror ni att det är fråga om sömnorgasmer och hur kan det komma sig att jag kan få dem när jag sover men inte under sex? Och varför blir jag inte helt våt av dem? Kan ju ändå tvinga fram flera efter varandra endast genom att knipa ihop lite och blunda och försöka återgå till drömmen. -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2019
Hej,
Beklagar att du fått vänta på ditt svar. Jag behövde helt enkelt lite tid att fundera på svaret :)
Det är jättesvårt för mig att säga om det faktiskt är orgasmer du har, eller "bara" nära-orgasm upplevelser. Och sist och slutligen spelar det nog inte så stor roll egentligen så länge du inte upplever att de är ett problem.
Din kropp lever ju hela tiden även under natten, och det är helt normalt att blod ibland centreras kring könsorganet, det behöver inte ens alltid handla om att man drömmer en sexuell dröm. (Samma sak gäller killar - bara för att de får stånd flera gånger under natten så betyder det inte att de nödvändigtvis drömmer någonting sexuellt.)
Många gånger handlar oförmågan att få orgasm vid sex eller onani om att man spänner sig på ett eller annat sätt, och all form av stress är negativ då det kommer till sex. Men då du sover så är du för det mesta ganska avslappnad och känner inga krav på prestation - så då kan det hända att din kropp är mer medgörlig. (sen bör det ju påpekas att det är långt ifrån alla tjejer som kommer enbart genom penetration då de har sex, för det mesta kräver det någon form av klitorisstimulering samtidigt.)
Det att man blir våt eller inte handlar inte heller alltid om själva orgasmen, utan även om under hur lång tid man hunnit vara upphetsad och hur intensivt. Det är en ganska komplicerad mekanism. Man kan vara våt utan att få orgasm då man har sex och tvärtom - det ena varken utesluter eller förutsätter det andra. Så i mina öron låter det inte alls konstigt att du inte blir speciellt våt, speciellt med tanke på att drömmen i sig inte varit sexuell.
Den dag du upplever en orgasm i vaket tillstånd så har du ju någonting att jämföra med, så då vet du vad som är vad. Men jag tycker inte att detta är någonting du behöver ta nån som helst stress över utan fortsätt njuta av det.
Kram
Tessi