Springmask och svampinfektion?
09.01.2015
Hej, jo jag vet att det kanske låter lite knäppt, men jag tror att jag har springmask och det värsta är att jag haft det flera gånger förr men jag har aldrig sökt upp hjälp (eller så är det att det inte försvinner om man inte gör nåt åt det.. men jag vill inte söka läkare elr nåt.. jag är ju liksom tonåring och allt... och tydligen är springmask något som mest småbarn har..
Men det förstår jag inte riktigt, för första gången jag hade det var jag typ 10 år och jag har aldrig varit nån som lekt i sandlådor och det har heller inte varit någon annan i familjen som har haft det..
Och som om det inte vore nog så kan det hända att jag också har en svampinfektion i slidan för det är ibland vita prickar där men som går att ''ta bort'' men sen brukar de komma tillbaka..
Det förstår jag inte heller hur jag har fått det, jag brukar inte raka bort håret där nere och jag byter underkläder och tvättar området varje gång jag duschar, dock har det blivit lite bättre på sistone då jag försökt sköta det ännu mer men måste man ta nån medicin för det också? har hört att man kan ha tea tree-olja på ett trosskydd och ha under natten så det har jag testat två gånger hittills, men har inte direkt sett några stora resultat.
Men ja, hoppas ni kan hjälpa mig, ni anar inte hur pinsamma de här frågorna är.. men tack på förhand! Anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
14.01.2015
Hej Anonym! Tro mej det finns inga pinsamma frågor! Jag ska försöka svara enligt bästa förmåga. Varför tror du att du har springmask? Du berättar inte om vilka symtom du har därför blir det här lite svårt för mej. Har du klåda i ändtarmsöppningen? Sett maskar? Springmask har inget med sandlådor att göra utan skickar från människa till människa - kan drabba både barn och vuxna.Det kan ju vara andra diagnoser än springmask. Jag hoppas att du läser det här och kan i kommentarer berätta dina symtom. :)
Svampinfektion i slidan behöver inte se ut som vita prickar. Du skriver att du "kan ta bort dem". Månne det då inte är bara lite flytningar du sett? Oftast vid underlivssvamp så har man klåda. Tea-three oil kan säkert ha en viss effekt. Men kanske bra om du har en klar diagnos och vet vad som ska behandlas innan du behandlar själv.
Hoppas du återkommer med mera info åt mej ifall problemet kvarstår så kan du få mera svar! :)
Med vänlig hälsning,    Annika   barnmorska-hälsovårdare