Stånd kåt problem
29.03.2016
Hej! Jag är en kille på 27 år jag är gift och har två barn!
Senaste tiden har varit otrogen mot min fru och sen dessa jag blir inte kåt och kan inte få 100% stånd utom bara halvstånd annars jag är som en 16 årig pojke nästan alltid kåt och jag brukade få stånd utan att jag ska tänka på nåt sexuellt nu hjälper inget even porr som alltid funkade för mig! Någon som vet vad kan det va??? BB

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Med tanke på din ålder så faller du utanför decibel.fi:s område (vi riktar oss alltså till ungdomar mellan 13-25). Så jag föreslår att du kontaktar någon sakkunnig på ditt eget område, t.ex. en läkare eller en terapeut.
MEN jag kan ändå snabbt berätta vad jag tänker om din situation. Du skriver inte VEM det är du har problem att få stånd med, om det är med din fru eller med de andra du har sex med eller med samtliga. Men med tanke på hur stor del av sexlivet och alla funktioner som styrs av hjärnan så tror jag helt enkelt att du har svårt att få stånd eftersom du vet att du gör någonting som inte är riktigt ok. Den enklaste förklaringen skulle vara att du har dåligt samvete och känner dig skuldmedveten över att du är otrogen mot din fru.
Jag tror inte att det finns någon fysisk orsak till ditt sviktande stånd, utan tror att det beror på otroheten. Därför är någ det bästa sättet att ta i tu med problemet att tänka igenom det du håller på med. Vid behov kan du då tala med en terapeut, sexualrådgivare, psykolog eller liknande.
Lycka till.
Tessi