Stora blodklumpar
23.09.2024
Hej, när jag har mens har jag väldigt stora klumpar också. Vet att klumpar är normalt, undrar bara när man ska börja vara orolig? Vågar int fråga nån proffesionell i onödan. Vet int ens vart jag sku vända mig isåfall.
Beskriver mer i hemliga rutan Vessaspringaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2024
Hej,
Jag vill börja med att konstatera att du aldrig behöver oroa dig för att du skall säga någonting som skulle vara "äckligt" eller tmi då du talar med personer som jobbar inom vården. Allt det du beskriver är sådant som jag (och antagligen alla inom vården) har hört förr och det är inte alls äckligt utan det bara är, precis som snuva eller öronvax.
Klumpar är i sig helt normalt eftersom blodet som kommer då man har mens inte är exakt samma typ av blod som kommer t.ex. då man har ett sår i handen. Men det du beskriver handlar trots allt om ganska stora mängder blod och jag förstår att du har väldigt ont. Jag tycker därför att det skulle vara bra om du vände dig till din preventivrådgivning så att en barnmorska eller en gynekolog fick ta ställning till saken. Det skulle vara bra om det gjordes en gynekologisk undersökning för att kolla att allt ser ut som det ska, och eventuellt kan ni fundera på något hormonellt preventivmedel som sannolikt skulle göra att du skulle blöda mindre och ha mindre ont. Men givetvis kan ingen tvinga dig att använda p-piller/spiral/ringar om du inte själv vill.
Ring till din preventivrådgivning och boka en tid. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kram,
Tessi