Stora blygdläppar
13.04.2014
Hejsan!
Mitt problem gäller mina blygdläppar. Har allt sedan högstadiet haft lite problem med mina blygdläppar, de hänger liksom utanför. Detta ger upphov till att det skaver vid både cykling och ridning (jag rider regelbundet så det är faktiskt jobbigt). De händer även att de liksom "hamnar fel" så att det kan knipa till om mellan byxor och trosor. När jag gick i högstadiet var detta något jag skämdes över, eftersom jag kände mig ful. Har börjat acceptera att sådär ser jag ut, men det hjälper ju fortfarande inte att det faktiskt tar ont rätt ofta. Det har även varit ett problem när jag har haft aktivt sexliv, då de liksom vill vara i vägen.
Har läst lite på internet, och det verkar som vissa kan få hjälp med detta, eftersom det faktiskt utgör ett "problem", alltså att det skaver och gör ont. Hur ska jag gå till väga om jag vill prata med någon som kanske kan hjälpa mig med detta? Ska jag kontakta en vanlig läkare eller vad är det som gäller? Kram! Nasse

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.04.2014
Hej Nasse!
Som du säkert vet är olika stora blygdläppar en mycket vanlig sak, man kan nog säga att en större del av kvinnorna har det. Oftast orsakar stora inre blygdläppar inga direkta problem, annat än kanske estetiska. Om stora blygdläpparna hursomhelst orsakar fysiska problem, kan en operation vara aktuell.
En operation är ändå alltid en risk, speciellt när det utförs i intimområdet, som ju är mycket känsligt. I värsta fall kan man tex förlora en del av känseln "där nere", om något går fel. Därför borde du tänka noga på saken. Vi hoppas att du också provat på andra "knep" så som att använda bra trosor som håller om, hellre hipsters modell än strings, alltså.
Om det faktiskt är så att blygdläpparnas storlek stör det övriga livet, kan du beställa tid och gå och visa dig till din egen kommuns preventivrådgivning. Där kan en läkare/gynekolog undersöka dig och avgöra om det finns skäl till en operation. Du har säkert också läst att i Finland görs blygdläppsoperationer inte på kommunala sidan av bara estetiska skäl. Om läkaren anser att det inte finns skäl till en operation hälsoskäl, är det andra valet privatkliniker, men då blir operationen genast mycket dyrare. Ta alltså kontakt med kommunens preventivrådgivning och kolla upp hur det står till.
Kram!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar)