Strängen gått av
02.05.2020
Hej,
Natten till fredag (lördag förmiddag nu) så gick min sträng av under hårt sex.
Jag blödde väldigt mycket i början för att sedan små blöda lite i ett dygn ungefär.
Har inte speciellt ont, lite öm och ”konstig känsla” men ingen smärta direkt.
Jag tvättar några gånger om dagen, men kan sticka lite när man drar bak förhuden, någon droppe blod har kommit efter men inte mer än så.
Har som sagt bara gått lite mer än 1 dygn nu.
Man ser ju strängen på förhuden när man drar tillbaka, är som en liten skinnbit som hänger/står ut på 2-3 mm.
Vad bör jag göra? Läkarbesök?
Hur länge ska jag undvika sex och onanerande?
Kommer jag få problem i framtiden pga detta?
Ska skinnflisan brännas/tas bort?
Johan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2020
Hej,
Det är inte speciellt ovanligt att strängen får en spricka eller går av helt. Precis som du skriver så kan det blöda rätt mycket då det inträffar (beroende på att det oftast sker då penisen är erigerad och då finns det ett annat tryck i vävnaden. ) Du skriver att det inte gör speciellt ont och inte blöder, så det låter bra,
Högst antagligen kommer såret att läka av sig själv utan att du behöver göra annat än att hålla området rent. Tvätta det morgon och kväll och undvik sex så länge du känner av ömhet eller smärta. Var noggrann med att tvätta området efter sex.
Jag tror att skinnfliken kommer att försvinna av sig själv, men om den inte gör det och om den irriterar dig så kan du vända dig till en läkare eller en ungdomsmottagning och fråga av dem.
Kram
Tessi