Svamp i underlivet på grund av Dienorette?
12.10.2023
Hej
Jag tog nyss ut ett läkemedel, Dienorette, och jag fick höra av min vän att man kan få svamp i underlivet om man tar p-piller. Jag undrar ifall man kan få det av Dienorette och är rädd för det så är inte säker om jag vill börja på det längre?
Tack L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2023
Hej,
Det är helt sant att det finns ett samband mellan p-piller och svampinfektioner MEN jag är inte säker på att det finns någon egentlig forskning som skulle visa att det beror på pillren i sig.
Många tjejer börjar ha sex utan kondom då de börjar äta p-piller, vilket innebär att killen får utlösning inuti dem och att sädesvätskan då kommer i kontakt med slidan (vilket den ju inte gör med kondom). Eftersom sädesvätskans pH-värde är väldigt basiskt och slidans pH-värde är väldigt surt så ökar då risken att slidans pH-värde blir fel - vilket i sin tur kan leda till svampinfektioner. P-piller kan också göra att slemhinnorna blir torrare, vilket också kan öka risken för svampinfektioner speciellt då slidan utsätts för sädesvätska.
Så det att risken är större att drabbas av svampinfektioner med p-piller beror alltså mer på förekomsten av sädesvätska än på pillren i sig.
det viktiga är därför att man kommer ihåg att tvätta sig före och efter sex (med vatten, aldrig tvål) och att man tar hand om sina slemhinnor t.ex. genom att använda glidmedel då man har sex.
Kram,
Tessi