Svidande underliv
13.06.2017
Hej, jag är vid slutet av min ork.
Jag har haft återkommand uvi i över 2 år det är med ungifär 2 månaders intervaler.
Men efter en gaustric bypass jag gjorde i januari har jag fått ett konstant svidande i underlivet.
Det svider något fruktansvärt på de yttre blyläpparna. till den graden att jag inte vet vad jag ska ta mig till.
Det kommer ivägen för mitt vardagsliv och sexliv helt och det börjar verkligen tära på psyket.
Jag har varit hos gyn 2 gånger och de sa första gången det låter som svamp, här ha piller, men de funkade inte alls och andra gången sa dom ja det finns ingen svamp och flytningarna är normala och allt såg bra ut, jag hade viserligen lite lite irriterad hud men inte som hon tyckte skulle påvärka det.
Så nästa undersökning var en cystoskopi som inte visade några avikelser, men startade en ny uvi ovanpå allt (var sängliggande tre dagar)
Nu ska jag till en njurröngen men har väldigt lite hop om att de ska hitta något.
Jag äter vitamin tillskott efter operationen och har efter förra uvin börjat äta tranbärs kappslar i hop om att lindra uvin.
Jag äter inte p piller eller andra sådana preparat.
Söker råd och tips Qu
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
19.06.2017
Hejsan,
vilket elände livet är just nu för dig.... Det värsta är att söka hjälp men inte få det.
Du har nu gått igenom alla möjliga undersökningar som man kan tänka sig göras med dina symtom.
Du har även genomgått en stor bukoperation nyligen. Hurdan diet har du nu? Det är ytterst viktigt med dina symtom, att du undviker vit socker och vita vetemjöl så mycket du bara kan. Dessa är ingredienser som lätt ger infektioner i underlivet för de som är känsliga mot svamp och UVI.
Det är ju så, att hela tarmfloran blir i obalans efter en sådan operation, och i och med att tarmarna och urinvägarna ligger nära till varann, är det lätt att bakterierna flyttar sig. Vatten dricker du säkert mycket av redan.
Ibland blir man ordinerad medicin mot svamp utan att testa om det faktiskt är frågan om det. Detta leder till känsliga såriga slemhinnor lätt, symtomen liknar svamp med klåda, sveda mm.
Hur är det, har någon pratat om förebyggande medicinering mot UVI ännu? Det skulle säkert vara bra för dig.
Du lär få lätt infektion, så viktigt är att alltid vid olika ingrepp och undersökningar i underlivet tömma blåsan före och efter. Likaså tömma alltid före o efter samlag. Undvik alla trosskydd. Sov utan trosor. "Vädra" ofta undelivet med att gå utan trosor fast med en kjol därhemma. Köp Ceridal hudolja eller liknande hudolja som är för intimområdet. Smörja med Bepanthen salva 3 ggr om dagen yttre genitalierna. Använd ingen som helst tvål, ej heller intimtvålar vid tvätt. Vad använder du för skydd vid mens? Försök byta sort.
Detta var en svår fråga, hoppas jag kunde ge dig helst lite åsikter.
MVH, Kristiina
barnmorska, sexualrådgivare, uroterapeut