Svullna blygdläppar
25.08.2019
Min ena blygdläpp har svällt upp ganska myki. Ja ha för nån da Sedan rakat allt igen där nere och de lämnade massa röda knottror. De tog sjukt just efter att jag hade gjort det. Dessutom gneds mitt underliv läng mot min pojkväns samma da som ja had rakat mig. Är detta farligt? Beror de på att ja ha raka mej där å de där me min pojkvän eller har ja nå allvarligt fel? Hur far svullnaden bort?? ???
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.08.2019
Hej ???,
Det är nog precis som du tror, att det beror på att du först rakat och att huden sedan efteråt utsatts för friktion(gnugg). Huden blir väldigt ofta irriterad av rakning, väldigt få som kan raka sig utan att reagera med irritaion eller röda knottror(irriterade hårsäckar) efteråt. När man rakar sig, är det väldigt viktigt att byta rakblad helst VARJE gång, om det är så att man är väldigt känslig, då kan man köpa engångs rakhyvlar, och alltid slänga den efter att man rakat. Sen är det väldigt tacksamt att smörja huden efteråt, med någon skonsam salva för underlivet eller bara vanligt vitt vaselin, som går att köpa på apoteket. Så, ifall du önskar raka dig, prova mina tips och försök att inte gnugga underlivet mot något efteråt.
Svullnaden kommer småningom lägga sig, bara var noggrann med att inte ha trosor som skaver eller att huden utsätts för något extra gnugg.
Kram!
Malin Wiik-Norrman