Tälta
22.07.2022
Hej, jag och min mamma ska tälta snart och var kan man tälta? Då vi gärna vill ha hundarna med och det ska finnas en skyddsplats och där man får grilla gärna en naturstig, har sökt men hittar inte Hej
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
28.07.2022
Hej!
Kul idé att fara ut och tälta med din mamma. Man får tälta nästan var som helst men på andras tomter, naturskyddsområden, offentliga simstränder och odlingsfält är det inte tillåtet att tälta. Förutom dessa är det nästa bara fantasin som sätter gränser på var man kan tälta. Ni kan även fundera i förväg om ni hellre vill tälta i skogen, vid havet eller någon sjö eller sedan på ett campingområde, eller om ni väljer er tältplats enligt där det finns någon trevlig naturstig.
I Österbotten finns det flera campingområden om man vill ha bekvämligheter då man tältar. Tjänsterna varierar mellan campingområdena och man kan hamna och betala en liten summa för tältandet. Jag vet inte hur långt ni har möjlighet att röra er men här kommer några exempel på campingområden:
Man kan även tälta nära naturstigar. Längs naturstigar finns det även grillmöjlighet. På kommunernas egna hemsidor finns det mycket information om områdets naturstigar. Här kommer några exempel:
Jag hoppas jag kunde hjälpa till så ni kan åka ut och tälta och njuta av sommaren och naturen!
Hälsningar, Piia