Tandvärk
23.05.2017
Hej!
Har extrem tandvärk pga flera plomber som lossnat samt en visdomstand som är på väg upp. Har inte råd att gå till tandläkaren och har ingen inkomst. Vad ska jag göra? Har verkligen inte möjlighet att betala något alls. Är inte studerande. Gör så ont i mina tänder, kan knappt äta. Är också extremt tandläkarrädd, och bedövning biter inte på mig. Sist fick jag flera sprutor bedövning utan att det hjälpte, dom kunde inte fixa min tand... kan man bli nedsövd istället? Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.05.2017
Hej!
Om jag var du, så skulle jag ringa den egna kommunens tandvård och be om att få en akuttid - dina besvär är ju så akuta att du säkert kan få en tid inom en dag, fast det kan hända att du måste ringa genast kl 8 på morgonen för att få en akuttid innan de tar slut för dagen. Googla på tandvård + din hemkommuns namn, jag hittade genast telefonnummer under fliken Akuttandvård.
Det borde inte heller kosta så förfärligt mycket - åtminstone inte jämfört med att gå privat - det finns en prislista du kan kolla där på nätet. Räkna inte automatiskt med de högsta priserna, hur mycket åtgärderna kostar avgörs ju från åtgärd till åtgärd. Om det är så att du absolut inte har råd, så kan du ta kontakt med socialkansliet i din kommun och se ifall det skulle finnas någon chans till lite ekonomisk hjälp med just tandläkarräkningen. Se, tandläkarräkningar som lämnats obetalda går snabbt till indrivningsbyråer och faktiskt är just obetalda tandläkarräkningar en av de vanligaste orsakerna numera till betalningsanmärkningar. Men räkningen kanske inte kommer direkt heller, utan du får säkert några veckors tidsfrist innan du måste betala den och kanske hinner skaffa fram pengar under tiden? Kanske blir du tvungen att spara in på något annat eller låna pengar av någon - men undvik för allt i världen snabblån och dylikt, det är ett potentiellt ormbo jag inte skulle rekommendera min värsta fiende.
Jag förstår att det här är jobbigt att höra. Men vad har du för val? Du kan ju inte gå omkring och ha ont, för smärtan försämrar ju din livskvalitet så himla mycket att det nästan kunde gå att mäta i pengar. Tänk vad smärtan och bekymren gör med ditt humör, ditt psykiska mående, din arbetsförmåga, din vardag, dina relationer... Det är helt enkelt inte värt att spara in på eller välja bort tandvården, för om du inte åtgärdar felen i tänderna nu, så blir det ju garanterat så myket värre, och dyrare. Och det är klart att du vet det, jag vet, men det finns nog inga genvägar. Tänderna kommer inte att sluta göra ont av sig själva, problemet kommer inte att försvinna om du försöker vänta ut det. Och att leva på smärtstillande eller döva smärtan på annat vis är inte hållbart i längden - och det blir ju också dyrt.
Så snälla ring till tandläkaren nu. Jag lider så med dig!
Hälsar Liselott