Torr hud
24.02.2019
Hej, jag är en 15- årig tjej som lider av extremt torr och kliande hud på halsen, bröstet, överarmarna. Jag har alltid från då jag varit på Gran Canaria resor sedans jag gick i 3an fått torr hud på halsen då man kommit hem varje år men det slutade alltid efter ca 2 veckor med kräm. Men i 7an så började jag få fjällig och torr hud på halsen i november före Gran Canaria resan och jag trodde ju som vanligt att det skulle sluta efter ca 2 veckor men nej nu har jag haft det i mer än 2 år av konstant smörjande och kliande osv. Och de verkar som aldrig sluta, vad kan man göra? Har inte gått till någon doktor och frågat för att jag varje gång varit hos en läkare så har de alltid gett mig samma salva (som inte funkar). Jag har också atopisk hy (är allergisk förr ägg och har varit för komjölk) så det spelar väl också en stor roll med det hela men tycker ju inte det ska behöva vara så här länge då av daglig 24/7 med kräm på har tom svårt att sova på sistone då det kliat så mycket så att jag måstat stiga upp och sätta på mera kräm. TjejSomVerkligenBehöverHjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2019
Hej.
Jag tycker att du skall besöka en läkare som vid behov kan skriva en remiss vidare till en hudläkare. Du skriver att du har allergier och atopisk hy, och det påverkar sannolikt saken. Som patient har du ju också rätt att berätta för läkaren vilka salvor/mediciner som du upplever att inte hjälper - det är ju din hy så du vet nog vad du talar om.
Ring hvc och boka en tid så skall vi hoppas att du får hjälp.
Kram
Tessi