
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Hej v0i0!
Vi har fått en del frågor förr om att förändra en moped på olika vis för att den ska gå snabbare och sedan vilja registrera om den som en lättviktare. Då har både besiktningsmän och polis förklarat att oftast går det inte alls, eftersom alla andra delar på mopeden inte alls är konstruerade för högre farter eller större motorer. Deras konstruktion (ramen, stötdämparna, bromsarna osv osv osv osv) håller inte för det, så det blir farligt att köra med dem.
Det heter att en moped eller lättviktare bara får ha orginaldelar eller delar som motsvarar orginaldelar, just för att den inte är gjord för att köra hårdare med än vad "fabriksorginalet" tillåter - och sedan säger Finlands lag att hastighetsbegränsningen för mopeder är 45 km/h, helt oavsett hur hårt den skulle kunna gå att köra med orginaldelar. Att det "nog ser stadigt ut" eller "men den ser ju likadan ut som modellen med starkare motor" räcker inte för att garantera din och andras säkerhet om du trimmar den. Att det är olagligt att trimma eller till och med byta motor handlar egentligen om att man orsakar trafikfara både för sig själv och för medtrafikanter, tex för att du tappar kontrollen över den svaga mopedkonstruktionen om du kör för hårt med den eller för att den helt enkelt går sönder så att det orsakar en olycka. Därför har vi lagar på det och övervakning av poliser, inte för att staten ska håva in pengar eller bara vill bråka med folk.
Hälsar Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar