Aerox eller speedfight 3?
12.05.2014
Hej! Jag undrar vad skillnaden mellan en Yamaha aerox 4 och Peugeot speedfight 3 är. Jag har funderat ganska länge men jag kan inte bestämma mej. Vilken är "bättre"? Kanintebestämmamej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej!
Som du sett har du fått ett par bra kommentarer - och mer än så kan vi inte heller säga. Inte bara för att vi inte har någon egen erfarenhet av eller har läst på angånede dessa två mopedtyper, utan också för att vi EGENTLIGEN inte får rekommendera någon produkt här på Decibel. Vi skulle egentligen inte få göra reklam för något som någon tjänar på och vi får inte vara partiska. Okej, kanske det inte är så farligt när vi gör undantag för småsaker som raklödder eller hänvisar till olika varuhus eller butiker för att hitta olika grejer. Men mopeder är dyra saker och därför vill och får vi inte påverka någon åt något håll.
Däremot kan vi rekommendera att du själv läser på om de här två typerna. Kolla tex ifall det gjorts jämförelsetester av de här märkena i exempelvis Tekniikan Maailma (finns säkert alla nummer på närmaste bibliotek ifall det inte står något på deras nätsidor) och svenska motsvarigheter, kolla vad de säger på olika diskussionsforum om dem osv. Visst kan man fråga försäljare av respektive märke, men då ska man vara medveten om att de naturligtvis försöker sälja just sin produkt. Ta gärna också mera erfarna mopedägare med för testkörningar och liknande - även tex farsam och hans kompisar kanske skulle gå igång på att hjälpa dig med det här. Fast igen, alla är experter på sina egna åsikter, så ta alla deras ord (som "det där brukar aaaldrig funka" eller "man ska aaalltid göra...") med en nypa salt och så köper du det som du känner dig mest bekväm med, oavsett om det känns bekvämt att styra eller bekvämt för din pengabörs.
Och ps, som blivande mopedförare skulle du säkert lära dig ett och annat nyttigt av Trafis infosidor om mopeder - skriv in "moped" i deras sökfönster (som här http://www.trafi.fi/sv/sok?search=moped) så hittar du allt möjligt från hur man fäster registerskylten till vad det kostar om man blir fast för trimning.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna