Laatukatsastus i Vasa svarar
Hej! Här kommer ett svar i väntan på mera svar från Besiktningsstationen:
Jag tror att man måste ha en gummikudde (genomslagsgummi) om luftbälgen t.ex. går sönder, så det inte ligger metall mot metall om fjädringen sjunker ihop.
Frågor angående detta (hur svårt det är att få den registrerad och besiktad med luftfjädring) kan den lokala besiktningsstationen svara på.
Om bilen hade säkerhetsbälten original, så måste den fortsättningsvis vara utrustad med bälten.
Om den däremot saknade bälten från ny, så måste man inte montera bälten efteråt heller (om man inte vill).
Jag tror inte att det finns någon skild åldersgräns för detta.
Även om bilen är över 30 år (gränsen för att kunna veteranbesikta en bil) så måste man betala fordonsskatt på den.
Däremot är ju försäkringen väldigt förmånlig om bilen är veteranbesiktad. Det kräver dock att bilen är original och i någorlunda gott skick.
Det finns skilda personer med rätt att granska veteranbilar.
Alla bilar ska också besiktas oberoende av ålder, om det är en veteranbil (äldre än 30 år) som inte är veteranbesiktad (vanilg trafikförsäkring)
så gäller besiktning varje år. Om det är en veteranbil som är veteranbesiktad så är det något år mellan besiktningarna (olika länge beroende på bilens ålder).
Jag tror att de i Sverige har något system med besiktningsbefrielse av vissa veteranbilar.
Mvh Simon
Från Laatukatsastus:
Ja genomslagsgummi skall finnas. Det går att ändringsbesikta med luftfjädring, reglementet för ombyggnad av fordon skall följas. 1970 och äldre bilar behöver inte ha frambälten eller bakbälten. Ingen skattebefrielse för bilens ålder. Ingen besiktningsbefrielse för bilens ålder.
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar