Bilkörkort
30.06.2016
Hur ska man gå till väga när man börjar närma sig 18 år och ska ta körkortet? Hur går det till? och framförallt hur mycket kostar det ungefär? Har inte tagit mopedkort förr så vet inget om hur de går till haha
Tack för svar!

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
11.07.2016
Nu har vi fått svar från bilskola Rönn och de skriver såhär:
Hej!
Ursäkta att svaret dröjde såhär i semestertider.
Man får påbörja undervisningen redan då man fyllt 17 år.
Till grundkursen hör att man går 19h teori och 18h körning (inkluderar mörkerkörning och halkbana).
Före man påbörjar körundervisningen görs en ansökan om körkort till Trafi, till den behöver man 2 passfoton och ett läkarintyg samt 40€. Man kan göra ansökan via bilskolan.
Förarutbildningen avslutas med ett teori- och körprov. Kostnaderna för teoriprovet är 31€ och körprovet 65€.
Priserna för körkortskursen varierar såklart mellan bilskolorna. Hos oss kostar grundkursen 1891€ och där ingår grundundervisningen, mörkerkörning, hyra till halkbanan samt studiematerial.