billack
01.08.2015
Hej, vad kostar det om man vill färga om hela bilen till en helt annan färg än vad den har varit? till exempel om man vill färga en helsvart bil till en blänkande blå färg istället? .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.08.2015
Hej!
Jisses vad jag googlat nu (även på finska) - och frågat bekanta kunniga. Men alla säger de samma sak: det beror på. Det beror tydligen dels på
- hur stor bil
- hur mycket "pohjatyö", gundjobb, som behövs (alltså om den är rostig eller bucklig behövs mycket mer förarbete som "spacklande" och slipande)
- om man själv tex täcker fönster och plockar bort delar som inte ska målas, som lister
- vad det är för färg först (vissa säger att mörka bilar måste grundmålas mer för att inte det mörka ska messa upp den nya färgen)
- vad det är för färg som ska på (tex om den ska vara en basic grundfärg, metallig, skifta i olika nyanser osv) och varifrån de i sin tur beställer den
- vem som gör det (tex vilka maskiner och verktyg de redan har till hands)
- hur proffsig målaren är (vissa tar mer för att de har mer erfarenhet, bättre rykte, mera konstnärliga)
- vad bilen ska användas till (tex custom-målning kostar mer)...
... och dels på vad det är för väder enligt en utsago... (något med luftfuktigheten?)
Så på olika forum och i olika reklamer för bilmålerier nämns allt från 1000 € till 5000 €. Någon nämnde 350€ men jag förstod att det gällde en lättare plåtskada efter krock.
Enklast är säkert om du ringer runt till olika lokala eller regionala bilmålerier och frågar offert. Då får de ställa alla de där följdfrågorna till dig och uppskatta ett pris. Googla på bilmåleri. Åtminstone för mig föreslog Google genast bilmåleri i Kvevlax, Jakobstad, Vasa, Nykarleby och Närpes. Minns att försöka pruta och gör så mycket förarbete (som tex tejpningen av fönstren) du bara kan själv - förutsatt att det duger enligt dem. Kanske du även färdigt kan ha foton på din bil som du kan skicka som mms eller via fb åt dem, så kan de lättare uppskatta priset.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott