dollykärra
05.05.2015
Hej har 2 frågor angående dollykäror
1. Får jag dra en dollykärra med en bil på efter traktorn?
2. Om jag bygger en egen dollykärra måste jag i såfall registrera den på något sätt?:) deutz

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.05.2015
Hej deutz!
Efter lite letande hittade jag på Trafis finska sidor att en dollykärra räknas som en släpkärra av klass N2 eller N3 och måste därför registreras och besiktas. Här svenska länken: http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/besiktning/fordonsklasser#Slapanordning
Så för att få reda på vad som krävs av anordningen när du bygger den så tycker vi att du ska tala med en besiktningsman om saken (onödigt att vi upprepar vad han skulle säga och riskera att vara en "trasig papegoja" mellan er).
Och för att få dra en dollykärra efter bil eller traktor måste den alltså både registreras och besiktas.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott