Kan jag köra utomlands?
22.01.2015
Hej, Decibel!
Min pappa och jag har planerat att åka till USA och köra route 66 i sommar.
Vilka regler finns för att köra utomlands?
Hur fungerar "översättningen" av körkortet?
Kan jag lagligt köra i USA då jag är 18 men bara haft körkort i knappt ett år? Jag kommer att hinna ta andra skedet innan resan, men finns det någon gräns för hur länge man måste ha haft körkort (har hört att man måste ha haft det i 18 månader)?
Tack på förhand! E
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.01.2015
Hejsan, vi sätter din fråga till en av våra experter.
Mvh ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Vilka regler finns för att köra utomlands?
Det internationella körkortets innehåll och utseende av bestäms av internationella vägtrafikskonventioner. I Finland har statsrådet gett rättigheten att utställa internationella körkort till Automobilförbundet, men förutsätter, att internationella körkort ska stämplas av polisen innan kortet utlämnas till kunden.
Hur fungerar "översättningen" av körkortet?
Det internationella körkorts informationen hittar du på denna adress: http://www.autoliitto.fi/pa_svenska/internationellt-korkort/
Det finns inga gränser!
MVH Jalle Granholm Trafikskola Rönn